Jag har en tvättmaskin, Bosch Varioperfect Series 4, som better dig underligt.

Den påbörjar cykeln att fördela tvätten, börjar den gå upp i varvtal, men slår omedelbart av. Därefter börjar cykeln om.

Det ser ut som den detekterar obalans och därför börjar om, men beteendet är samma med tom maskin, när det uppenbart inte finns någon obalans i trumman.

Några idéer om vad som kan vara fel?
 
S svahnf skrev:
Jag har en tvättmaskin, Bosch Varioperfect Series 4, som better dig underligt.

Den påbörjar cykeln att fördela tvätten, börjar den gå upp i varvtal, men slår omedelbart av. Därefter börjar cykeln om.

Det ser ut som den detekterar obalans och därför börjar om, men beteendet är samma med tom maskin, när det uppenbart inte finns någon obalans i trumman.

Några idéer om vad som kan vara fel?
Motorn, tyvärr. Hur gammal är den?
 
torbeno torbeno skrev:
Motorn, tyvärr. Hur gammal är den?
Jaha, trist. Vet inte exakt hur gammal den är, men bytte kol för några veckor sedan.
 
S svahnf skrev:
Jaha, trist. Vet inte exakt hur gammal den är, men bytte kol för några veckor sedan.
Aha, kom det i samband med det eller?
 
torbeno torbeno skrev:
Aha, kom det i samband med det eller?
Nej, inte direkt i alla fall. Det funkade några veckor efter bytet.
 
Är det alltså något slitage som gör att motorn går på låga varvtal, men inte på högre. Tvätta funkar ju.

Vad tror du @torbeno, är det värt att beställa en ny motor? Eller är det andra saker som brukar falla ihop ungefär samtidigt, så det är lika bra att beställa ny maskin?
 
S svahnf skrev:
Är det alltså något slitage som gör att motorn går på låga varvtal, men inte på högre. Tvätta funkar ju.

Vad tror du @torbeno, är det värt att beställa en ny motor? Eller är det andra saker som brukar falla ihop ungefär samtidigt, så det är lika bra att beställa ny maskin?
Visst heter modellen något i stil med wak28……
Inte min favorit direkt. Och ny motor för typ 2500 kr, nä jag skulle köpt ny. Kolfri motor
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Visst heter modellen något i stil med wak28……
Inte min favorit direkt. Och ny motor för typ 2500 kr, nä jag skulle köpt ny. Kolfri motor
Tack för hjälp och engagemang! Vågar man fråga vilken som är din favorit? :)
 
Det är inte stötdämparna som är slut? Fast då borde den kanske komma upp i varv när den är tom.
 
torbeno torbeno skrev:
Med reservation för att jag inte vet var denna maskin är tillverkad (Tyskland eller något annat land)
[länk]
Körde på din rekommendation @torbeno, mycket nöjd.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
S svahnf skrev:
Körde på din rekommendation @torbeno, mycket nöjd.
Nice. Står det om den är tillverkad i Tyskland? Eller något annat land.
 
torbeno torbeno skrev:
Nice. Står det om den är tillverkad i Tyskland? Eller något annat land.
Nej, det har jag inte sett någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.