Hej,

Funderar på att byta till timprisavtal på elen och styra förbrukningen för att därigenom få ner kostnaderna. Uppvärmningen står för majoriteten av förbrukningen då vi har ett hus med direktverkande el, oljefyllda elradiatorer 400v ca.15-20år gamla.
Går det att sätta ett (eller flera) kopplingsur i elcentralen och tidsstyra elradiatorerna pss? Har fått för mig att 400v-radiatorer har två faser och jord? Alltså ingen nolla som man vanligen annars skulle bryta med ett kopplingsur väl?
 
Jag har wifi elelement från Adax, funkar fint att tidstyra med app och man kan göra många olika scheman för olika rum. Du ser även elförbrukningen i appen då den räknar ut den åt dig. Kostade 1100kr styck för 1000W 400V om jag kommer ihåg rätt. Och på dessa var det ingen jord utan dom är dubbelisolerade.

https://adax.no/se/wi-fi/

Det verkar också som att dom har integration mot Tibbler om man vill styra efter elpriset, dock inget jag har provat.

https://adax.no/se/wi-fi/smarta-hem-integrationer/

Edit: Läste ditt inlägg helt fel ser jag nu, du vill ju inte byta ut elelementen
 
Redigerat:
  • Gilla
HomerS
  • Laddar…
tommib
Det vanligaste på elradiatorer är att man kopplar in en nolla för att lägga på en spänning på ett litet motstånd som lurar termostaten att det är varmare än vad det är. Denna funktionen kallas ofta nattsänkning.

Exakt vad som är möjligt på dina radiatorer beror på vad de är för modell.

Vill man bara styra av/på och bryta matningen till radiatorerna sätter man en kontaktor och bryter hela gruppen. Kontaktorn kan styras av ett tidur eller en central termostat. Hur man gör med regleringen av temperaturen är en annan fråga.

I de flesta fall drar man inte lasten genom kopplingsuret om det inte är just en sådan nattsänkningsfunktion det rör sig om, det blir för stor belastning. Bättre att gå över en kontaktor som tål högre strömmar.
 
Absolut, säkert jättebra grejer. Tack för tipset
Men nu var ju tanken att spara pengar. Ett Adax wifi kostar 1500kr och jag skulle behöva 20st, ett kopplingsur för elcentral kostar 300kr.
 
tommib tommib skrev:
Det vanligaste på elradiatorer är att man kopplar in en nolla för att lägga på en spänning på ett litet motstånd som lurar termostaten att det är varmare än vad det är. Denna funktionen kallas ofta nattsänkning.

Exakt vad som är möjligt på dina radiatorer beror på vad de är för modell.

Vill man bara styra av/på och bryta matningen till radiatorerna sätter man en kontaktor och bryter hela gruppen. Kontaktorn kan styras av ett tidur eller en central termostat. Hur man gör med regleringen av temperaturen är en annan fråga.

I de flesta fall drar man inte lasten genom kopplingsuret om det inte är just en sådan nattsänkningsfunktion det rör sig om, det blir för stor belastning. Bättre att gå över en kontaktor som tål högre strömmar.
Tack för input! Min tanke var ju att bara bryta matningen de timmar på dygnet när priset är som dyrast. Har även en LLVP som kan stötta upp om det skulle bli kallt. Är det dåligt för radiatorerna att slå av/på flera ggr/dygn?
Annars känns det ju kanske som en möjlig lösning då alltså vad jag förstår? Att då sätta in kontaktor och tidur?
 
tommib
Äldre elradiatorer reglerar just genom att slå av och på så det påverkar dem inte. Om de är "smarta", som ovan nämnda Adax, så kanske de inte gillar att få matningen bortkopplad hela tiden.

Glöm inte att du behöver både kopplingsur och en kontaktor per trefasgrupp, så du får nog räkna upp kostnaden lite.

Kan du inte bara ställa ner termostaterna på radiatorerna?
 
H HomerS skrev:
Tack för input! Min tanke var ju att bara bryta matningen de timmar på dygnet när priset är som dyrast. Har även en LLVP som kan stötta upp om det skulle bli kallt. Är det dåligt för radiatorerna att slå av/på flera ggr/dygn?
Annars känns det ju kanske som en möjlig lösning då alltså vad jag förstår? Att då sätta in kontaktor och tidur?
Jag har precis byggt en sån lösning. Jag köpte ett Shelly 4PM relä som jag styr två kontaktorer med. Kontaktorerna bryter kretsen förelementen och vvb.

[URL]https://www.amazon.se/Hager-ESC425S-Kretsbrytare-8-51-7-01/dp/B0065WI8OC/ref=asc_df_B0065WI8OC/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476626773102&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=9206901850324355241&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062456&hvtargid=pla-420675528129&psc=1
[/URL]
https://www.styrahem.se/p/694/shelly-pro-4pm-shelly-pro-serien
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.