nizzehult
Idag har ju alla bilar centrallås och det är heller ingen dyr eller komplicerad teknik, men att få samma funktion till sitt hus kostar närmast astronomiska summor!
Jag funderade på några egna konstruktioner men insåg att det är knepigare än man tror om det ska bli snyggt och med så liten inverkan som möjligt. Ett komplett system ligger på femsiffriga belopp!

Under lite letande på nätet ramlade jag på denna:
http://www.conrad.se/KEYMATIC-HM-SE...6323&ci=SHOP_AREA_25674_2805080&otp1=tablink2
Här har man kommit halvvägs, man har ordnat en snygg (nåja) och funktionell låsning/upplåsning som kräver minimalt med ingrepp men man har missat två saker:
- Jag vill ju låsa ALLA dörrar med samma knapp, inte ha en fjärr för varje dörr!
- Vill också veta status på något sätt från en central punkt i huset, är dörren låst eller inte?
Och för att bara fylla funktionen med att kunna låsa och låsa upp med fjärr så är den för dyr....

Men det kanske finns bättre saker någon annanstans som någon på forumet känner till?

För min garagedörr har jag gjort en billig lösning: satt en brytare inne i karmen som påverkas av låskolven. Sedan sitter det en röd, intensiv LED i köket och den lyser om dörren är olåst. Så slipper man springa ut i garaget varje kväll och känna på dörrhandtaget.
Men jag hade ju hellre haft centrallåsning....
 
Ja, både detta och ett snyggt kodlås på dörren är något jag också letat efter, men inte hittat något vettigt, så även jag väntar med spänning på vad som kan tänkas dyka upp här i tråden :)
 
Det finns ju slutbleck som styrs elektriskt. Brukar sitta på dörrar med utpasseringsknapp. Kanske kan vara ngt att undersöka?
 
ullberg
nizzehult skrev:
Under lite letande på nätet ramlade jag på denna:
[länk]
Såvitt jag ser så är den där inte anpassad för våra svenska cylindrar, utan för den europeiska "nyckelhålsliknande" cylindern. Kanske har tillverkaren för våra och kanske är det lätt att modifiera, men det är nog värt att kolla upp innan inköp.

/U
 
nizzehult
Nja, som jag förstår det så monteras denna på vredet som sitter på insidan. Är troligen någon form av justerbar gaffel som träs över vredet. Vilket torde fungera bra, minimalt med ingrepp. Det estetiska kan man kanske däremot diskutera. Men jag gillar idén och den här produkten har potential att kunna utvecklas till nåt bra.

Ett elektriskt slutbleck är det rätt mycket jobb med att sätta in, i princip måste karmen bytas ut. Samt att man måste dra fram kabel. Dyrt är det också.
 
ullberg
Det är som jag noterar ovan mycket möjligt att det går att modifiera, men om du tittar på denna fästplatta (bild från manualen) så är jag övertygad om att du inte kommer kunna fästa den över en "normal" svensk oval eller rund cylinder, den bygger på de nyckelhålsliknande cylindrarna.

Skärmavbild 2014-01-17 kl. 08.27.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kan man komplettera med andra fästplattor och kanske kan man modifiera den befintliga, jag ville bara upplysa att jag är övertygad att detta inte kommer funka "straight out of the box".

Funktionen i sig (att den vrider på nyckeln i den inre cylindern) funkar givetvis lika bra i sverige som någon annanstans (möjligtvis att jag inte fattar hur den ska kunna upptäcka att man låser upp med nyckel utifrån, en svensk kista roterar inte insidan när man vrider utsidan, men det påverkar ju i så fall bara indikeringen på displayen)
 
nizzehult
Jag förstår. Synd.
Men jag lovar att den tillverkare som skulle komma med ett system som bygger på denna teknik där man inte behöver dra kablar och kan låsa alla dörrar samtidigt för en skälig peng skulle nog kunna sälja en hel del.
Någon som har kolla Aliexpress eller Dealextreme om kineserna har nåt fiffigt att erbjuda?
 
Jag surfade lite, och det finns ju hur mycket som helst där ute. Kanske inte så mycket batteridrivna, men väljer man elektriskt slutbleck är det ju ganska enkelt att klamra en kabel..

Några exempel:

Detta verkar vara Amerikanska lås, vet inte om de passar och har inte läst artikeln. Lite coolt att styra från telefonen.
http://www.wired.com/gadgetlab/2013/06/smart-locks/
http://remotelock.com

// Fjärrstyrt slutbleck för ca 500kr från UK (fjärr behöver nog adderas till det). Verkar vara en del i home-automation
http://www.savingenergyonline.co.uk/product/byron-he106-remote-control-door-release-kit

Ett annat slutbleck med RFId taggar och fjärr
http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproo...ply_Security_Equipment_ET&hash=item2a358f5780

Söker man på ebay uk så dyker det upp en hel del. RFId lås verkar också inkludera fjärr ofta
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
Intressant!
Gillar speciellt idén med att använda mobilen som "nyckel".
Dock så hittar jag ingen som opererar med andra enheter så man får sin centrallåsning per hus om man önskar, verkar mest som det är gjort gör enskilda dörrar.
Men helt klart är att det finns intressanta produkter på gång!
Vad vill man då betala för ett system där man sätter två enheter på var sin dörr och kan fjärrstyra dessa med mobilen? En tusenlapp tycker jag att det är värt men inte två.
 
peternicklas
Finns minst ett system som är igång där man använder mobilen. Det är inom hemtjänsten som de använder mobilen som nyckel till vårdtagarnas hem.
 
peternicklas skrev:
Finns minst ett system som är igång där man använder mobilen. Det är inom hemtjänsten som de använder mobilen som nyckel till vårdtagarnas hem.
Jag har också noterat detta. Monteras på insidan av dörren och påverkar inte användandet med vanlig nyckel (åtminstone utifrån).
Är det någon här som vet mer om detta system eller var man kan ladda ner info?

Det är väl som med allt annat. Det måste bli volymförsäljning på det för att priserna ska gå ner och det är väl fortfarande en ovanlig och smal produkt?
Om nu hemtjänsten generellt använder samma produkt så finns möjligen volymen och förutsättningen för bättre priser?
 
roland53 skrev:
Om nu hemtjänsten generellt använder samma produkt så finns möjligen volymen och förutsättningen för bättre priser?
Jag misstänker att det bara har införts i några kommuner, i några tittar man på liknande lösningar men dom flesta "känner inte till" att det finns.

Detta misstänker jag med anledning av vad som kom fram i Uppdrag Granskning som sändes häromdagen. Det gällde Trygghetslarmen, att kommunerna behöver gå över till digital överföring istället för analoga telelinjen, alla kommuner har fått den infon men det beställs fortfarande analoga trygghetslarm.
 
ASSA har låskistor (tex 810S-50 & 811S-50 med styrbox DAC430) som kan kopplas till larm/hemautomation/mm.
 
peternicklas
Phonirosystems har lösningar för detta med blåtand och mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.