hej alla,

Vi skall bygga hus och har som en del prutning blivit erbjuden fri centraldammsugare? vill vi inte ha de n så får vi ngt annat. Jag har hört så många för och nackdelar? vad tycker ni ? skall man ha det ? man får ju många dammsugare för 8,000 kr?
 
Om ni väljer att ta dammsugaren på prutmånen eller om ni betalar den själva spelar ingen roll. Klart ni ska ha en centraldamsugare (säger en som väntar på sin). Mycket smidigare att släpa omkring på bara en slang istället för slang och dammsugare. Mycket mer hygieniskt att frånluften (från dammsugaren) blåses ut utanför huset än att den virvlar upp ännu mer damm innomhus. Smidigare med ett påsbyte var 6:e månad än oftare.
 
Fördelen jag ser med cd e att man inte drar den tunga klumpen efter sig, och som har en förmåga att ta sönder inredningen när man far fram. Den går tystare och det vikigaste av allt som redan Robban svarat på, e att alla partiklar far ut i utomhusluften och inte inomhus som en vanlig damsugare gör.
Har provat både vanlig damsugare och cd.
Det ända jag kan tycka e att det e lite jobbigt med slangen ibland som gärna vill knorra sig. ::) Så där håller jag inte riktigt med robban. Nu har jag tänkt ha sugsockeldosor i mitt nya hus både i kök och groventre. Då behöver man inte dra fram slangen varje gång det blir skräpigt ;) Ska väll underlätta lite iaf. ;)
 
tack för synpunkter,
Sockeldosorna verkar ju vara en positiv avgörande faktor.
Blir det mycket dyrare om man installerar en i köket och en i hallen??
 
Hej igen!!

Själva sockeldosan kostar för oss 450kr st Så jag tycker helt klart att det är värt dom pengarna. Hade först bestämt oss för en allaway damsugare, men har ändrat oss nu till en elektrolux. Den större modellen vet inte vad den heter men den kostar för oss med sugsockeldosor och 18m rör 6500kr Och det e det väll värt tror jag. :)
 
Vi har sockeldosor i köksö och groventré. Ångrar lite att vi inte satt en i entrén också. Har man öppenspis och eldar med ved kan det vara praktiskt att ha en dosa i närheten av spisen. Ved skräpar!

//Marge III
 
Marge III skrev:
Vi har sockeldosor i köksö och groventré. Ångrar lite att vi inte satt en i entrén också. Har man öppenspis och eldar med ved kan det vara praktiskt att ha en dosa i närheten av spisen. Ved skräpar!

//Marge III

Ingen bra idé att ha en sockeldosa till öppenspis. Av bara säkerhet ska man ha en askhink (tillbehör man kan köpa t ex på Bauhaus). Alla stora bitarkan fastna i rören som är inbyggda i väggarna som blir omöjliga att ta bort.

Vi har sockeldosor i entré, köket och badrummet.
 
Sweli skrev:
Ingen bra idé att ha en sockeldosa till öppenspis. Av bara säkerhet ska man ha en askhink (tillbehör man kan köpa t ex på Bauhaus).
tjaa, jag menade förstås inte att man suger upp askan via sockeldosan :-? men småskräp från veden/vedkorgen är skönt att bli av med.

Betr storleken på skräpet får man ju alltid tänka sig för vad man dammsuger upp. Oavsett sockeldosans placering.

//Marge III
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.