Tänkte köpa en centraldammsugare till det mindre fritidshuset nu när jag ändå är igång och bygger om. Tänkbar placering: kallvinden. Lätt åtkomligt genom en lucka på altanen.

Men, är det värt det? Känns som om centraldammsutare pratade man högljutt om för tiotal år sedan när det skulle vara rent och lufttätt. Nu är det mest traditionella golvdammsugare, designade så att de ser ut som en blandning mellan ett TV-spel och ett rymdskepp, som verkar gälla.

Fördelar och nackdelar i övrigt med en centraldammsugare, bortsett från att det är en installation som krävs?

Förlåt mig min okunskap inom detta område men jag är verkligen dålig på att städa, hantverkeri är min business.
 
Vi har installerat centraldammsugare i alla våra hus, bodde i lägenhet 2 år då hade vi en vanlig, har en vanlig just nu eftersom den förra brann upp men installation av en ny pågår. Vi har haft centraldammsugare sen 1988 med andra ord förutom dom 2 åren i lägenhet.
Jag kan inte se någon fördel alls med en vanlig förutom att man slipper installationen och jag antar att den är billigare i normalfallet.
Det är enklare och mindre slitsamt att dammsuga med bara slangen än med hela maskinen släpande med runt huset, fastnande i möbler och hörn.
Man slipper få det fina dammet och framför allt bakterier och andra mikroorganismer utsprutade i huset varje gång man startar den (glöm allt vad filter heter, dom släpper igenom sånt)
Man slipper lukten av gamla sopor när man startar den alternativt slipper man parfymlukten från dom små färggranna kulorna som man kan stoppa i påsen för att slippa lukten.
Man slipper "dånet" från maskinen, någon ljudlös dammsugare har jag aldrig ägt och aldrig sett.
Jag gillar centraldammsugare, varför inte alla gör det vet jag däremot inte :)
 
Redigerat:
Tror att jag o Jan-Å har "tjötat" om detta tidigare. ;)

Personligen ligger en C-dammsugare ruskigt långt ner på önskelistan om jag skall betala för den. Med dagens ultrasilencer E-lux dammsugare med HEPA filter så har i princip alla gamla 90-tals argument dött ut.

Skulle jag flytta in i ett hus med centraldammsugare skulle jag säker använda den ibland men som sagt att köpa o installera...då finns det roligare saker att shoppa:D
(Typ GTS10+ TS55a + WALKO-bord vs centraldammsugare VEM VINNER?)

Att man i dom flesta fall behöver komplettera centralsugaren med en vanlig gör ju inte köpargumenten bättre.
 
Jag kan köpa alla argument, både för och emot.
Prisskillnaden borde inte bli så orimligt stor, Visst, den blir minst det dubbla men med tanke på att man kan väntas använda centraldammsugaren i minst tio år så jämnar det ju ut sig.
Bara frågan om hur mycket slangen tar upp, har inte mycket plats i stugan,

Tycker bara det är så vansinningt tråkigt att städa. Men vi ska nog skaffa hemhjälp och då spelar det kanske inte så stor roll ändå.
 
>Nimajneb
Japp vi har tjötat om Centraldammsugare förr, vi va inte överens då heller ;)
Å andra sidan va vi överens om altanen tror jag :D

Men jag ger mej inte på filterargumentet, har man läst klinisk kemi (ja e sjuksköterska från början) så vet man att det inte finns filter som hindrar allt. :cool:
 
Om man inte ser fördelarna med centraldammsugare behöver man ingen. Punkt. ;-)
 
imported_Benno skrev:
Om man inte ser fördelarna med centraldammsugare behöver man ingen. Punkt. ;-)
Antagligen därför 97,3 % av hushållen har vanlig dammsugare:D
 
Mer än 99% av hushållen saknar Ferrari också. Tror inte det är för dom är så sura över hur dåligt dom funkar över fartgupp ;)

Poängen är att eftersom alternativen skiljer sig så mycket åt är inte genomslaget en bra mätare för vad folk tycker. Mer för vad folk ids, orkar. En centraldammsugare måste ju locka ganska ordentligt för att man ska idas montera en sådan.

Själv är jag sugen, men än så länge har jag inte fått tummen ur.
 
Redigerat:
Jag slängde in en när vi byggde ut/renoverade huset. Och jag kan säga att det är en av de bästa grejorna som vi har gjort.

Tystare, ingen dammsugare som man drar efter sig och som fastnar i allt.

Har man tänkt till när man placerar uttagen så behöver man inte så lång slang (6-8m) och då tar det inte mycket mer plats än en vanlig dammsugare.
 
Vi har vår framförallt på grund av ljudet. Har man dessutom flera våningar så slipper man ju släpa dammsugaren upp och ner :)
 
Finns egentligen bara fördelar med själva maskinen när den väl är installerad, det är väl installationen emot och möjligen priset annars finns inga emot som jag hittat. Och installationen är rätt enkel om man är normalt händig så tveka inte :D eller så gör Ni som Nimajneb och stannar i gruppen 97,3 % men då får Ni aldrig åka Ferrari :p
 
Jan-Å skrev:
Finns egentligen bara fördelar med själva maskinen när den väl är installerad, det är väl installationen emot och möjligen priset annars finns inga emot som jag hittat. Och installationen är rätt enkel om man är normalt händig så tveka inte :D eller så gör Ni som Nimajneb och stannar i gruppen 97,3 % men då får Ni aldrig åka Ferrari :p
Men skrev jag inte att jag köpte en massa ROLIGA maskiner för pengarna istället för att slösa dom på en gammal 90-tals fluga.:p

Och jag förstår att dom var poppis på 80-90 talet då vi hade övertätade hus, dammsugare som lät som jetmotorer och filter som var i klass med ett durkslag.
Idag är verkligheten helt annan så naturligtvis har hypen lagt sig.
Detta betyder inte att CS är dåliga, bara kanske inte så prisvärda.
Bakmaskiner för 2k och El-Citruspressar för en tusenlapp är åxå bra men....ehe....det finns ju nästa lika bra alternativ som kostar en bråkdel....
 
En centraldammsugare är rena drömmen om uttagen är placerade rätt. Det jag uppskattar mest är enkelheten och att slippa irritationen att "klumpedunsen" fastnar mot hörn, bord, stolar m.m. Men prisvärt... det är bara att blunda.
 
KristinaRT
Vi har en CD och jag vägrar använda den :)

Saken är den att det är mycket smidigare att dra runt på vår lilla tysta och moderna elecrolux med extralång räckvidd (pluggar i den i en kontakt i hallen på BV och sedan räcker den runt hela huset). Att bära den uppför trappan är inget jobb (jämfört med att bära barnen upp- och nerför trappan :D), och den rullar på jättebra. Centraldamsugaren däremot suger uselt (i jämförelse) och slangen är klumpig att dra runt på - tar dessutom en massa plats!!!

Vad gäller allergener och liknande - har man inga allergiker eller överkänsliga personer i huset är det inte alls farligt att andas in damm och kvalster, vi får i oss betydligt värre saker dagligen. Och dessutom, det är visat att barn till lantbrukare får mindre astma, enl forskare pga att de exponeras för allergener och kvalsterendotoxiner från start. Det är naturligtvis en HELT annan sak om man är allergisk eller astmatiker, men det stora flertalet av oss är ju trots allt inte det...
 
Å andra sidan är det också visat att lantbrukarna själva drabbas av mer astma än normalpopulationen även om deras barn verkar klara sej bättre. Så vad bevisar det?
Har man en centraldammsugare som suger dåligt är det naturligtvis ingen hit, det finns bra och dåliga fabrikat och kapaciteten måste stå i proportion till uppgiften förstås.
Damm och kvalster är inte det som är värst i en dammsugarpåse, i matrester och allt annat organiskt som sugs upp bildas det annat också, mögel tex förutom att även ohälsosamma bakterier trivs där, sånt stannar inte i nåt filter.
>Nimajneb, f-n Du är en perfekt granne, man kan ha en CD själv å låna alla möjliga maskiner av dej :) Vi blir nog inte överens om just det här och jag köper dina argument emot, men jag gillar CD och argumenten för/emot får man som vanligt värdera själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.