Hej!
Jag undrar ifall man kan bygga en central som matas med en 5g2.5 som är säkrad med 16a?

Behöver endast en 16a säkring och 2 st 10a säkring så är en mycket liten central

Gärna tips på vad som man kan använd för saker!
 
Det bör väl gå bra. Du vill alltså ha centralen matad från en annan, där den är avsäkrad med 10A?

Det vore mindre lyckat om du tänker dig att mata direkt från mätaskåpet, och förlitar dig på att dina huvudsäkringar är 16A. I det fallet bör man mata med 6kvmm, för att ha en säkerhet i det fallet någon senare vill säkra upp huvudsäkringarna för hela fastigheten.

En detalj som ev. försvårar är om du har jordfelsbrytare i den matande centralen. I det fallet kan du iofs. sätta din nya UC utan egen jordfelesbrytare. Det ger ingen nytta att ha två seriekopplade jordfelsbrytare.

Rent allmänt så brukar jag alltid avråda från centralinstallation som hempul. Där finns lite väl många möjliga felkopplingar som blir väldigt farliga. Jag själv som inte är elektriker, ger mig inte på att installera en central. För jag vet inte säkert vad jag inte kan.
 
Enkla svaret är: ja.
En enkelradig normcentral borde räcka även om du ska ha huvudbrytare och jfb också.
 
Är de okej att mata från en matning som går från en annan central som är säkrad med 16a?
Om den är utrustad med jordfelsbrytare där, behövs de i den nya centralen?
 
Om kabeln i den matande änden är avsäkrad 16a så kan du använda 5g2.5 kabel (under förutsättning att det är rimliga kabellängder vi pratar om).
Om kabeln i den matande änden är skyddad av jfb så behövs ingen ytterligare jfb i undercentralen.
Tänk bara på att ett fel i den nya anläggningen/centralen riskerar att släcka även anläggningen/centralen den matas ifrån om de delar jfb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.