Har en fråga om att göra en central i en vedbod.
Kan man ta matningen från ett 20a uttag som sitter på utsida garaget mot hållet som vedboden är på nu och bygga en liten central i vedboden?
Tänkte alltså bara ha belysning där inne och på utsidan av vedboden så ska de vara ett 20a uttag.
Eller hur kan man enklast göra de?
 
Elcentraler brukar inte matas ifrån ett uttag.

Vill du ha en riktig elcentral i vedboden så ska det vara en fast ansluten kabel ifrån en matande elcentral (i garaget). Det är enkelt, men inte så billigt.

En skarvsladd ifrån ditt befintliga uttag, 16 A förmodar jag, på garaget är också enkelt. Men om det är bra går inte att säga utan att veta mer om förutsättningarna.
 
Men går de att ta matning från uttaget då de som sagt bara är till ett 3 fas uttag samt belysning i vedboden?
Eller vilket sätt är bäst att göra på?
Tack för snabbt och bra svar!

Vad ska man ha för kabel? 5g2,5?
 
Redigerat:
Nej, då det handlar om en huvudledning så ska den dras från en elcentral, inte ett uttag.

Det du "enkelt" kan göra själv är att köpa en trefas skarvkabel, H07RN-F 5G2.5 och en liten byggcentral. Men detta blir en tillfällig lösning, kabeln ska inte ligga på backen permanent.
 
För att kunna ge några råd måste man ha mer förusätningar än vad du gav oss. Det gäller t.ex om garaget matas direkt från mätartavlan eller om det matas som en grupp i husets gruppcentral, hur garagets gruppcentral är uppbyggd, befintliga kabellängder och dess area, effektbehov o.s.v. Allt detta sammantaget avgör vilken lösning som är smartast.

Eftersom vi pratar om en så liten elinstallation i vedboden då krävs bara en enfas grupp från garagets elcentral. Då behövs ingen elcentral i vedboden utan endast en jordfelsbrytare om det inte finns redan. Anläggningen i vedboden skulle väl bara innhålla två belysningar och ett vägguttag..
 
Det som ska vara i vedboden är endast ett 20a uttag för en vedklyv som ska vara på utsidan av ved boden( sitter nu ett sånt uttag på baksidan av garaget men är en bit i från där vedboden nu byggs) så då tänkte jag om de hade gått att bara ta en 3 fas skarvsladd och dra den till 20a uttaget. Den kabeln grävs alltså ner mellan garaget och vedboden.
Och då tänkte jag ifall man kunde ta belysning från de eller ifall man kunde bygga en liten elcentral och mata den från det uttaget.

Går de att göra så eller hur gör man det på bästa sätt?

Mvh
 
Det skulle vara intressant att se ett 20 a uttag, det är nåt jag har missat.
Dom 3 fasuttagen som är standard är 16 a eller 32 a. 16 a säkras med 16 ampere max, 32 a säkras max 32 ampere ( ofta 25 ampere).

Som tidigare skrivits så räknas alla nedgrävda kablar som fasta installationer och skall utföras enligt gällande regler för sådana.
Skall det vara en tillfällig anläggning, då ligger gummikabeln på marken och är ansluten till en portabel byggcentral i vedboden.

Alla mellanting är otillåtet hempul.
 
Så de ända tilllåtna sätt är att ta från mätarskåpet och bygga en mindre central i vedboden?
Fel av mig, 16a uttag är det

Finns de inget annat sätt att få ett 16a uttag på utsidan på vedboden och belysning inne utan att bygga en central för de två sakerna?
 
Det finns naturligtvis tillåtna installationslösningar på ditt problem men det kräver en liten elcentral i vedboden som innehåller huvudbrytare,jordfelsbrytare och säkringar för 3 fasuttaget, belysningen samt ett vanligt vägguttag. En trepolig säkring 16 ampere samt två enpoliga 10 ampere kan vara en lämplig bestyckning
 
Kan jag bara mata den centralen ifrån mätarskåpet eller går de att de från nå närmare och lättare ställe?
Räcker det med en 5g2,5 kabel som matning?
 
Jag kan inte svara på dina frågor utan att ha mer uppgifter om befintlig installation. Avstånd mellan olika hus och mätaskåp,förimpedans huvudsäkringarnas storlek m.m. är viktiga för att kunna rekommendera en lösning. Skall den nya kabeln läggas in direkt på utgående plint i mätarskåpet, då skall man använda minst 5 g6 mm2 kabel. Finns det ''gruppsäkringar'' före då kan 5 g2,5 mm2 vara ok.

Men det är ett problem som elektrikern hittar en bra lösning'på.
 
Redigerat:
Om man tar bort uttaget på garageväggen och skarvar med en dosa så är det OK.
Sedan finns det ju dessa bastarder till trefasuttag med ett enfas schucko uttag.

Så det finns lite olika lösningar.

Protte
 
Mellan garaget och den som nu är under byggnad och ska bli en vedbod är de ca 10 meter emmelan och vedboden blir på baksidan av garaget. På garaget sida sitter mätarskåpet och på garagets baksida sitter det ett 16a uttag som de tidigare använts till vedklyven. Och nu vill han (en bekant) ha hjälp av mig att fixa så han får 16a uttag på utsidan av vedboden så han kan ha vedklyven just utaför vedboden.

Och då tänkte jag ifall man skulle kunna göra en skarvsladd från 16a uttaget på baksidan av garaget ( som tidigare använts till vedklyven) och koppla andra delen av skarvsladden på ett 3 fas uttag som då sätts på väggen på vedboden, går de att göra så?
Men då är de bara att hur jag ska få belysning där inne, går de isåfall att ta från det uttaget?
Eller ett annat alternativ som jag prata om tidigare är ifall de går att ta matningen från 16a uttaget på garaget väggen och bygga en liten central inne i vedboden, och från den centralen göra en 16 a uttag och ev vanligt uttag och belysning inne i vedboden.

Eller är de ända möjliga alternativ att ta från mätarskåpet och göra en liten central inne i vedboden?
Är ute efter de enklaste men ändå en säker installation.

Är väldigt tacksam för hjälpen jag fått och vill gärna ha tips och råd om vad som är bäst för mig att göra.


Tack på förhand!

Mvh
 
Kan man använda den som matning till centralen ifall jag skarvar i en dosa? Eller endast till uttaget som ska sitta på vedboden?
Räcker de med 5g2,5 att skarva med när det är en sån kabel dragit till uttaget på garaget?
Tack!
 
jonla89 skrev:
Kan man använda den som matning till centralen ifall jag skarvar i en dosa? Eller endast till uttaget som ska sitta på vedboden?
Räcker de med 5g2,5 att skarva med när det är en sån kabel dragit till uttaget på garaget?
Tack!
Det går utmärkt att koppa den jordkabeln till en central i vedboden. Jag har tidigare vad en sådan central kan innehålla. I ditt fall med såpass kort avstånd, då räcker det troligtvis med 5 g 2,5 mm2. Är vedboden ett enkelt skjul då använder man IP 44 eller högre kapslat elmaterial. Men allting skall ändå kontrollräknas och kontrollmätas innan driftsättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.