Är det någon som har erfarenhet av att snygga till gjuten betong genom att slamma på cementvälling? (Dvs Portlandcement och vatten utan ballast.) Jag har läst om det i en gammal bok (70-tal). När man har gjutit och eventuellt också efterlagat så är det ju inte säkert ytan är så homogen och snygg som man vill ha den och då vill man ju kunna snygga till det på något sätt. Kommer cementvällingen att fastna ordentligt i betongen så att den inte börjar flaga av efter ett tag? I mitt fall gäller det en trappa som jag inte vill ha klinker i eller måla. Det ska vara "betong".
 
Är det enstaka hål så kan man laga med lagningsbruk, men att lägga på hela ytan tror jag inte på.

Jag tror det kommer ramla av ganska omgående.
 
Jo det fungerar faktiskt väldigt bra, jag tror det kallas att filta, jag använde sållad K400 som jag penlade på med en slamborste och sedan ett filtbräde. Jag gjorde det på en betongmur och hussockeln för tre år sedan och det håller fortfarande och ser fint ut.
 
Jo men detta är ju en trappa som man går på vad jag förstod.
Då gäller väl lite andra krav än på en vägg eller en mur där man inte går.
 
Faktum är att en trapp innefattades i det jobb jag gjorde också den är också mycket fin fortfarande.
 
Nu är trappen i alla fall slammad. Jag blandade i lite ballast också eftersom jag tyckte strukturen blev snyggare då.
 
Hej. Det här skulle jag vilja prova. Kan ni förtydliga vad ni menar med K400 cement? Har ni använt ren cement utan sand? Vad står K400 för? Har ni använt någon primer för vidhäftning? Tacksam för snabbt svar, löven börjar falla tätt nu...
 
Det är nog K40 som avses. Det betyder att den aktuella betongen har en karakteristisk tryckhållfasthet om 40 MPa våt kub efter 28 dygns normlagring.

Istället för att sikta ur cement från torrmixen kan man köpa ren cement.
 
HAr använt vanlig gjuta fin (byggmax) som "spackel" för att täppa igen defekter i ett par trädgårsmurar. Blir inte helt snyggt men det funkar. Har aldrig testat cement plus vatten men ska göra det vid tillfälle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.