Hej!

Ska mura ett garage med Leca- block 19x19x59 och undrar vad det är för skillnad på cementen. Sitter och tittar på byggmax hemsida. Dom har en modell som heter Murcement A 63 kr/ säck och sen har dom vanlig Cement standard 40kr/säck.

Någon som vet skillnaden?
 
vanlig cement ska du definitivt inte mura leca med då det inte är avsett för det, mur cement ska det vara, däremot kan du jämföra olika fabrikat. jag själv mura huset med färdigblandade mur o putspruk om ja inte minns fel, b bruk tror jag.
 
Murcement A ger ett "starkare" bruk än murcement B.... Cement "standard" är till att blanda ut med grus...
A= cement/sand 1/3
B= cement/sand 1/5

R.
 
Mikael_L
Visst murar man lättklinker med B-bruk och vill man sen putsa använder man C-bruk, för att man ska sätta svagare bruk på starkare ...?
 
Så alltså... murcement A behöver man inte blanda ut med grus vilket man ska göra med cement standard?
 
ja lägger mig i igen fast jag inte riktigt kan detta :)

jag tror inte du ska ha a bruk utan det optimala är att köra ett färdigblandat murbruk b, ursäkta mig om ja har fel.

tror jag hade utstockningsbruk b sen som puts på huset o än så länge ser det toppen ut iaf :)
mvh
 
Murade med en säck vanlig cement och en skyffel murcement/gullex och 13 skyfflar mursand. om jag inte minns fel
-kan inte tänka mig att det är billigare att köpa färdigblandat på säck?
-åk till grus hålan och hämta en släpkärra (ta en stor, ofta samma pris ca 100-150kr) o hämta mursand vet ja....
lycka till!
 
Mikael_L
malmborg skrev:
Murade med en säck vanlig cement och en skyffel murcement/gullex och 13 skyfflar mursand. om jag inte minns fel
-kan inte tänka mig att det är billigare att köpa färdigblandat på säck?
-åk till grus hålan och hämta en släpkärra (ta en stor, ofta samma pris ca 100-150kr) o hämta mursand vet ja....
lycka till!
Färdig bruksblandning är definitivt inte billigare än att blanda cement och mursand själv.

Men trots detta så finns det knappast någon ekonomi i att åka en tur till för att få tag på sand ifall det endast någon enstaka säck bruk man behöver.

TS ska mura ett helt garage, då kan det vara motiverat. Samtidigt måste man ha självförtroendet att man kan blanda tillräckligt bra själv :surprised:.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Köper vanlig standard cement och hämtar grus på släp. Blandar 1/3 så blir det nog kanon.
 
Det är nog murcement/Gullex du ska ha istf standard cement. Det innehåller kalk och används vid murning.
 
Mikael_L
Mja...
Jag tror du beskriver ett A-bruk, nu. Med den blandningen .... men jag är inte säker ...
LECA ska du nog mura med ett svagare B-bruk ... tror jag ....

Läs sid 3 iden här arbetsanvisningen från Maxit
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverk_arbetsanv.pdf

Jag kan inte det här, men jag råder dig att bli helt säker innan du går vidare och börjar mura.
Du borde kunna ringa Maxit, du kanske får riktiga råd här, även hos bygghandlaren kan dom veta. Men var försiktig med det sista, särskilt på s.k byggvaruhus, där är ofta kunskapsnivån skrämmande låg, fast dom ofta vill ge sken av att ha koll på läget.
 
Redigerat:
genes skrev:
Tack för svaren. Köper vanlig standard cement och hämtar grus på släp. Blandar 1/3 så blir det nog kanon.
gör inte det säger jag,
har jag så fel när jag säger att standard cement är betong??
du ska inte mura med betong utan gullex, murcement!

b bruk ska det oxo vara kunde man ju läsa i maxit länken över
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
gb79 skrev:
gör inte det säger jag,
har jag så fel när jag säger att standard cement är betong??
du ska inte mura med betong utan gullex, murcement!

b bruk ska det oxo vara kunde man ju läsa i maxit länken över
Cement är en av beståndsdelarna i betong.
Samma sak med de flesta mur- och putsbruk, cement ingår men det finns mer, mkt mer.
Förenklat kan man säga att cementen är limmet i materialen ovan.
 
anaitis skrev:
Cement är en av beståndsdelarna i betong.
Samma sak med de flesta mur- och putsbruk, cement ingår men det finns mer, mkt mer.
Förenklat kan man säga att cementen är limmet i materialen ovan.
ja men blir det inte fel då om han tar standard cement o blandar det med sand o ska mura??? det är väl ändå så man gör betong, möjligtvis med singel i oxo. ska han mura med betong?

nej det tänker jag ändå stå´på mig o säga han inte ska mura med betong!

o grus ska han för den delen inte blanda med heller, eller kallar vi mursand för grus?

mvh
 
K
Cement och murcement är bindemedel och skall båda blandas med något beroende på vad man vill göra.

För att mura lättklinker så skall du använda dig av ett B-bruk.
Vill du använda standardcement så köper du även Släckt murkalk E och blandar i, i viktpropotionerna 35/65/550 Kalk//Cement/Sand. (1:1:8 volym) Då har du ett KC-B.
Använder du Murcement så blandar du med sand i viktpropotionerna 100/600 Murcement/Sand (1:5 i volym).
Murcement A och sand blir Gullex i olika styrkor beroende på hur man blandar. Gullex innehåller inte tillsatt teknisk kalk vilket gör att det är riktigt bra att mura med, men inte lika bra att putsa med eftersom det är styvare.
Murar man t.ex under mark så vill man inte ha kalket i bruket och använder då Gullex i rätt styrka. Rätt styrka för lättklinker är B. Bäst är att köpa färdigt fabriksblandat bruk. Då vet man verkligen vad man får. Det du söker då är Gullex M 2,5.
När du sen skall putsa så grundar du med ett A-bruk, nätar och putsar med B-bruk i 2 påslag till en tjocklek på minst 15 mm.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.