Vi ska ha cellulosaisolering i bjälklaget. Idag har vi de gamla bjälkarna och nedervåningens tak liggande på dem. Ovan det ska vi sätta bärande bjälkar (litar inte tillräckligt på de gamla) och sedan golvet på det. Golvet kan vi lägga allteftersom.

- Hur fixar vi isoleringen på bästa sätt? Kan man strö ut ur en påse eller måste man spruta?

Är det enklast att lägga nån papp på takets brädor för att förhindra nedfall av isoleringen på undervåningen? Andra sätt?
 
Låter sunt med cellulosa. Har själv aldrig använt detta men skulle gärna prova. Tyvärr finns ingen på orten där jag bor, eller inom 10 mils radie som säljer detta. Är det Ekofiber eller något annat fabrikat du skall använda?
Har för mig att jag läst att det måste sprutas. Går inte att kratta ut som lösull. Iofs blir väl inte lösullen riktigt 100 hellre om man inte sprutar. Tycker det låter vettigt med nån papp på brädorna.
 
Prova i annat fall att leta efter cellulosa i skivor. Jag köpte dessa i 1m-längder som passar med cc-60, 70mm tjocka. Har iofs inte använt det i bjälklag, men i vägg...
 
Jag lånade en ekofiberspruta av en gubbe och sprutade själv. Man lär sig snabbt så det är absolut inget hinder om man är nybörjare. Jag tycker det verkade som att man annars kunde "fluffa upp" ekofibern med en kratta eller något om man nu inte får tag på sprutan. Eller kanske köra den genom en spånsug? Hursomhelst - sprutan är bäst. Och papp undertill måste du ha för att inte få ner dammet. Blir ju också vindtätt om du är noggrann.
 
Skall du ha det i bjälklag ner mot kryp/torpargrund, eller i mellanbjälklag mellan boningsrum?

Skall du ha det "nedåt mot mark" så skall du spruta ut det. Skall du ha det mellan våningsplan så finns det en annan sort, som isolerar bättre för ljud och sämre mot värme, att hälla ut ur säck.
Vill du ha den senare sorten, så råkar jag ha en överbliven pall stående.

/ Fredrik
 
Det blir ju inte så mycket isolering ändå. Jag köpte sprutad cellulosaisolering (thermocell tror jag det var) där gubbarna sprutade ned isoleringen i ett antal pappsäckar så jag kunde ta med det hem och kratta ut det själv i ett bjälklag. Enkelt, billigt och härligt att jobba med, absolut inget kli och ingen oro när 1,5 åringen ville vara med och titta!
 
de balar som är hårt packade bör man spruta, eftrsom det annars bara blir en massa klimpar i fyllningen. jag låande en lite spruta för att fylla där spånet hade packat sig, dvs sprutade längs väggarna ner mellan befintligt golv och gammalt spån och det var riktigt enkelt.

papper under är bra, ja lade dessutom utanpå, innan golvbräderna i det golv jag lade om.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.