Hej på er!

Vi har ett gammalt timmerhus från mitten på 1800-talet där stora delar av övervåningen varit kallvind och saknar isolering i taket. Vi vill nu inreda övervåningen och står inför val av isolering i taket vilket verkar vara en hel vetenskap.

Vi har fått tips om Sprefix sprutisolering men känner mig väldigt tveksam till detta då det känns obeprövat. Är det någon som har erfarenhet av materialet?

Jag är mest inne på att isolera med cellulosafiber för tillfället.

Tacksam för råd!

Fredrik
 
Jag ska göra samma sak förmodligen till våren och då blir det ca 30 cm cellulosa fiber som sprutas in. Hade jag haft råd hade jag kanske kört med lin-fiber eller hampa-fiber.
 
Cellulosa eller returpapper eller lin Hampa är egalt...
Bäst är jungfrulig cellulosa behandlad med borsalt tycker jag...
Då kan man ha diffusionsöppen vindskyddad isolering dock med luftspalt mitt val med hjälp av EPS kanalskivor.

Bygg spalter med Epsskiva och spruta med lät lätt fuktad cellulosa så att det inte trycker ihop luftspalten och kolla så att det fyller ordentligt med rätt densitet mellan takstolarna.Häfta och sträck duk mellan takstolar sedan plyfa o gips ...för skruvning o upphängning i tak o brandskydd...
 
Undvik glasull och stenull av miljöskäl !
Då de kostar massor av energi samt ger inga fördelar undantag stenull i brandskydd...

Cellulosa och liknande har bättre egenskaper än sprefix!
 
Tack för bra svar!

Lutar nog mest åt cellulosa just nu även om företaget jag varit i kontakt med rekommenderade Paroc stenull i första hand.

De hade även Cellulosa (ekofiber på tidningspapper) som inte var behandlat med borsalt, utan med ammoniumpolyfosfat.

Blev även rekommenderad att sätta både luftspalt, plast och ångspärr för att sedan spruta in isolering på 250-300mm. Känner mig tveksam till att sätta spärr då åsikterna verkar gå isär här på forumet. Vad säger du som verkar kunna en del om detta?
 
Mitt tips i detta är att kontakta en isoleringsfirma som bara använder sig av cellulosa och rådfråga dem. Efter det samtalet kommer du garanterat inte välja plast+glas/stenull.

Luftspaltens vara eller icke vara är en diskussion som aldrig kommer att avslutas. Mitt tips är att bygga en luftspalt om du har plats för det, det finns inga nackdelar med det.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Tidningspapper med ammoniumpolyfosfat är jag inte bekant med...

Jungfrulig cellulosa med borsalt är super då det inte lockar ohyra

Ingen fuktspärr med cellulosa för då fungerar inte isoleringen optimalt...dock tänk på luftspalt närmast råsponten

Återvunnen stenull rekommenderar jag inte då måste du ha fuktspärr vilket är skadligt
Det är dessutom problematiskt då dammet från stenull är skadligt

Cellulosan har optimala egenskaper för oss människor... Bäst alla kategorier är lama ull men det kostar miljoner

Mitt tak var en egen konstruktion utan köldbryggor och diffusionsöppen med luftspalt under råsponten
Med en speciell epsskiva häftad rostfri klammer på takstolar egen konstruktion. Sedan cellulosa packad under vindskyddfilt häftad sedan plyfa och ytterst gips
Jag vill kunna skruva överallt och veta att det sitter

Det finns en väldigt trevlig lösning på cellulosa isolerade övervåningar och det är tryckutjämningsventillation med hjälp av fårull...

Vill du veta om den så får du skriva direkt till mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.