Hej

Jag vet att ämnet avhandlats tidigare men jag har läst i flera dagar nu och tycker mig ändå inte riktigt hitta svaren på mina frågor (åtminstone inte så jag begriper dem).

Har ett putsat lättbetonghus ifrån 1948, 1,5-plans med kall vind. Murstock går igenom men används aldrig (så fort vi har fått kaj-boet i skorstenen utrensat kommer dock viss sällan-mys-eldning att ske, men det blir förmdoligen undantagsfall såsom jul etc).
Takfoten är igenspikad - luftspalt saknas helt och istället är det bara byggt som en längsgående "låda" under hela långsidorna / takfot. En eventuell luftspalt hade s a s inte "börjat" någonstans. Med all sannolikhet originalutförande.
Den avsiktliga ventilation som finns är gavelventiler: En på varje sida mitt på gavel, samt en per gavel och kattvind.
Det är så gammalt att jag FÖRMODAR att ingen ångspärr eller liknande finns nedåt. Jag vet inte säkert, men tar lite för givet.

Vinden ser bra ut och luktar inget osv. Vare sig Anticimex eller någon av minst 5 snickare/byggare som titat där uppe har sagt annat än att allt är bra.

På nämnda vind ligger först kutterspån som "satt sig" ordentligt, och sedan mineralull i ett lager över detta, även detta nedtrampat till ett tunt skikt och lagt ända ut mot råsponten (en tidigare ägare var av den sort som inte tapetserar bakom soffan men ändå envisas med att köpa massa dyrt material själv bara för att förstöra det genom fel använding). Ute i kattvinden / "trekanten" är också bara kutterspån.

Vi står nu i begrepp att byta tak och ska då samtidigt passa på att försöka få något hjälpligt gjort åt isoleringen. Byggaren (som också är den som fixar isoleringen och som jag hittills bara haft anledning att ha förtroende för) föreslår följande lösning i bristen på öppning någonstans till luftspalt:

* I kattvinden trycker man ihop kutterspånet så att gamla mus-gångar etc packar ihop sig och blåser på med cellulosa, typ så mkt man få i.

* På vinden bygger man en enklare landgång och skär helt enkelt bort kanterna av befintlig mineralull, så att dessa kommer bort ifrån sponten.

* Därefter blåser man upp 300 mm cellulosa i lös form.
OBS att detta alltså handlar om att isolera på vindens "golv" och inte upp mot snedtaket med skivor som jag tycker mig hitta mest att läsa om. Den fria volymen blir alltså densamma som idag, minus 300mm på höjden då.

* I samband med takbytet läggs en underlagsduk som tydligen heter "Icopal flexilight prima" och som, när jag googlar, visar sig vara "diffusionstät".


Har som sagt ingen anledning att misstro byggaren än så länge, utan det verkar vara en av de bättre firmorna i trakten.
Vill dock bara kolla lite, så ingen skriker rakt ut av lösningsförslaget. Det är inte helt vansinnigt på något sätt, väl?


Har lite panik med svar då jag måste välja att godkänna offert eller ej så fort som möjligt, så jag uppskattar storligen all input så snart man orkar.

Tackar på förhand!


/Johan


PS. Just det - kanske ska tillägga att skälet till att enbart skära kanterna i befintlig isolering är att vi bara har en vindslucka in i huset och att man då annars skulle få dra all skit rakt igenom hela huset, inkl kök och allt. Tänkte försöka slippa det i möjligaste mån.
DS
 
Ett problem är ju att åtgärden sänker temperaturen på vinden, finns ingen ångspärr/broms i undertaket så betyder det ju att den fuktiga varma luften inifrån stiger upp på vinden. då ni sänker temperaturen där ökar risken för kondensering och då kan fuktproblem bli ett faktum.

Vad har ni för ventilation i huset? En undertrycksventilation i bodelen underlättar då inte luften stiger mot vinden.

Det är inte säkert att det blir problem men det kan bli det. Det går att göra en uträkning på detta men det kostar en slant. Dock är det entreprenören som har ansvaret om det senare skulle bli problem, men det kan bli en dyr och jobbig process att driva i framtiden.
 
H huggan skrev:
Ett problem är ju att åtgärden sänker temperaturen på vinden, finns ingen ångspärr/broms i undertaket så betyder det ju att den fuktiga varma luften inifrån stiger upp på vinden. då ni sänker temperaturen där ökar risken för kondensering och då kan fuktproblem bli ett faktum.

Vad har ni för ventilation i huset? En undertrycksventilation i bodelen underlättar då inte luften stiger mot vinden.

Det är inte säkert att det blir problem men det kan bli det. Det går att göra en uträkning på detta men det kostar en slant. Dock är det entreprenören som har ansvaret om det senare skulle bli problem, men det kan bli en dyr och jobbig process att driva i framtiden.

Stort tack för svar!
Ventilationen i allmändelen är väl rätt dålig öht, skulle jag säga. Beskrivs helt enkelt som "självdrag" men det är nog i ärlighetens namn inte mkt med det självdraget längre ... Försöker ha de inbyggda fönsterventilerna öppna men jag fruktar att "thats about it" ...
Förstår klart din poäng med undertryck, och det låter ju högst rimligt.
Hade hoppats lite att nämnda uppåtgående fukt skulle tas om hand av av cellulosan, på något vis (det här är långt ifrån mitt område kunskapsmässigt, som synes) ...

Du tror inte att valet av underlagsduk blir fel i förhållande till isoleringen, på något sätt? Eller det är det normala valet? Spelar ingen roll, kanske?
 
Jag tror inte att en diffusionsöppen duk gör någon skillnad, dessutom kräver en sådan att man avlägsnar all gammal papp som ligger där annars hjälper den ju inget.
 
H huggan skrev:
Jag tror inte att en diffusionsöppen duk gör någon skillnad, dessutom kräver en sådan att man avlägsnar all gammal papp som ligger där annars hjälper den ju inget.
Det har du såklart rätt i ...

Som sagt, väldigt tacksam för inputen!
 
Som @huggan säger: mer isolering på vinden sänker temperaturen där och KAN öka risken för fuktproblem speciellt om det inte finns ångspärr/broms i undertaket.

Men om ni har planer på att "uppa" ventilationen till mekaniskfrånluft eller bättre(typ FTX) så minskar det risken med stigande luftfukt till vinden.

En temporär lösning mellan det att ni isolerar och stoppar in undertrycksventilation är ett system motsvarande trygghetsvakten vind.

Notera att en trygghetsvakten vind inte kommer att lösa grundproblematiken med luftfuktighet som stiger upp på vinden om man inte har ångspärr/broms. Det ett sådant system gör är att kolla hur fuktigt det är ute och inne på vinden. Är det fuktigare inne på vinden än ute skickar den ut den fuktiga luften med fläkt och därmed minskar storleken på ev mögeltillväxt.

Om nu jag förstått allt rätt dvs
 
M MrDizzy skrev:
Som @huggan säger: mer isolering på vinden sänker temperaturen där och KAN öka risken för fuktproblem speciellt om det inte finns ångspärr/broms i undertaket.

Men om ni har planer på att "uppa" ventilationen till mekaniskfrånluft eller bättre(typ FTX) så minskar det risken med stigande luftfukt till vinden.

En temporär lösning mellan det att ni isolerar och stoppar in undertrycksventilation är ett system motsvarande trygghetsvakten vind.

Notera att en trygghetsvakten vind inte kommer att lösa grundproblematiken med luftfuktighet som stiger upp på vinden om man inte har ångspärr/broms. Det ett sådant system gör är att kolla hur fuktigt det är ute och inne på vinden. Är det fuktigare inne på vinden än ute skickar den ut den fuktiga luften med fläkt och därmed minskar storleken på ev mögeltillväxt.

Om nu jag förstått allt rätt dvs
Tackar!

Har börjat tittat så smått på diverse ventilationslösningar. Egentligen var det inte riktigt planerat just nu, mest pga det stunande takbytet, men jag inser tveklöst er poäng. Håller på att surfa runt lite i ämnet för att se vad man kan göra och med vilka medel.

Svaren uppskattas oerhört!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.