Hej!

Tänkte hör om det finns någon här på forumet som kan hjälpa oss med en sak. Efter att vi har läst igenom offerten från husföretaget så är det en sak vi undrar.

Grunden kommer att bli en s k platta på mark där vattenburen golvvärme kommer att gjutas in. Man har enligt leveransdeklarationen valt 2x100 mm cellplastisolering i grunden. Men jag läste någonstans att Boverket rekommenderar 250 mm cellplastisolering när man har ingjuten golvvärme i plattan. Är det någon som har en uppfattning om 200 mm i tjocklek är okej?

Får kanske tilllägga att vi ska bygga i Skåne och att huset kommer att bli i 1½ plan och byggas i 300 mm lättbetong.

Tack på förhand.
 
Hej!
Om man väljer 300, 250 eller 300mm isolering är dels en "smaksak" över hur mycket man vill isolera. Ju mer du isolerar desto mindre värmespill blir det. Å andr asidan kostar isoleringen pengar, så det blir helt enkelt till att räkna ut pay-backtiden för den extra isoleringen.

Vilken tjocklek du ska välja vet inte jag, men sök här på forumet, det finns mycket skrivet i ämnet.
 
Tack för tipsen!

Jag har läst igenom diskussionen och det finns många intressanta inlägg som kan vara till hjälp för oss inför vår fortsatta diskussion med husföretaget.
 
200 mm är ok. Men 300 mm ger givetvis mindre värmeförluster nedåt. Nu bygger ni i skåne och där räcker det med 200 mm. I vårt fall krävde vi 300 mm av vår hustillverkare. Isolering kostar inte många kr. Har sett många skräckpriser som folk uppgett på detta forum, men faktum kvarstår att cellplast kostar inte många kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.