Hej!

Ska gräva om med kulvert, inkommande vatten, jordvärme etc. och kommer att passera under min infart. Där måste jag således markisolera (notera nicket...Norrbotten) för att inte få tjälen dikt an mot vattenledningsröret. Vilken kvalitet av cellplast behövs att läggas ca 1-1,5 m ner under infarten? Jag funderar mest på tryckhållfastheten?

PS grävjobbet startade idag, onsdagen den 9 juni, och det var tjäle kvar i marken vid ca 1,40 m under infarten. Naturligtvis ingen annan stans. Tjälen går djupt DS. :O
 
Ingen?

Jag resonerar som så att när man lägger cellplasten så långt ner i jordmånen som 1,5 m ner bör eventuellt marktryck från fordon* fördelas delvis i jordmånen och det direkta trycket på skivan som sådan blir relativt måttligt. Det är dessutom tal om korttidslaster. Garanterat har någon av alla tusentals medlemmar markisolerat under en infart.. Någon?

* (normalt personbilar men säg någon enstaka lastbil som lastar av ngt också )
 
vanlig markisolering, det står ju hus på dem.... hur djupt räknas som tjälfritt däruppe?
 
Mikael_L
På det djupet blir det inte mycket belastning på cellplasten när väl marken har satt sig färdigt.
(Men tänk på att försöka packa och släta ut marken under skivorna så bra som möjligt, innan du lägger ut dom)

Däremot kan du överväga XPS-cellplast, inte för dess hållfasthet utan för att den inte suger i sig vatten kapillärt.
Jag satte S200 XPS av just detta skäl, inte hållfasthet.
 
Instämmer med Mikael_L, hos min handlare (Beijer) så har dom tex.
bra pris på XPS 250 50mm "Floormate" ...
 
Mikael_L skrev:
Däremot kan du överväga XPS-cellplast, inte för dess hållfasthet utan för att den inte suger i sig vatten kapillärt.
Jag satte S200 XPS av just detta skäl, inte hållfasthet.
Både EPS och XPS är kapilärbrytande:
Thermisol beskriver sin EPS: "Kapillär stighöjd: ingen"
Sundolitt beskriver sin EPS: "Den kapillära stighöjden är mycket liten även vid direktkontakt med fritt vatten och är som regel försumbar."

@norrbottentorpet:
Jag skulle tro att S80 räcker men skulle nog ta S200 för att vara på säkra sidan. Tänk på att isolera tillräckligt brett så att inte tjälen kryper in från sidan.
/Magnus.
 
Hmm ursäkta lite hijacking... jag har en liknande fråga. Hur 'mycket' bromsar 50mm cellplast tjälen? Kanske en konstig fråga, men jag funderar på att placera en carport lite olyckligt (svårt med tomten). Men det blir ovanpå en sprängd grav där inkommande vatten + utgående avlopp ligger. Idag kanske det är 2m ned till botten på diket. Hur tjockt lager cellplast bör man lägga, hur långt ned och vad bör man fylla med ovanpå?
 
Norrbottenstorpet, var i Norrbotten bor du och vad har du för typ av mark där tjälen ligger kvar? Bara nyfiken :)
 
Det blev både EPS och XPS, man tager vad man haver, eller vad man får tag i på bygghandeln just då. Har isolerat i ett upp och nedvänt U runt mitt avsloppsrör samt extra ovanpå.

jeppeknaster skrev:
Norrbottenstorpet, var i Norrbotten bor du och vad har du för typ av mark där tjälen ligger kvar? Bara nyfiken :)
Bor i Unbyn mellan Boden och Luleå. Det är ju bara under infarten som det fanns tjäle kvar. Marken är stenig, blockig rent av, moränlikande med siltinblandning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.