Jag har en fråga till er byggrävar som jag funderar lite på.

Titta gärna på min fina paint ritning =)

Nedanför trappen i källaren så har jag en liten golvruta på 1*1m som jag har för planer att beklä med laminatgolv. Eftersom det är en källare så är det alltså ett betonggolv, golvet är idag naket och jag skulle i princip kunna lägga klinker men jag tycker det vore snyggt med samma laminat som jag har klätt trappan med. Så min plan var att lägga Platonmatta och sedan lägga laminat direkt på Platonmattan. Dessvärre så är de gjutna trösklarna hiskligt höga (golvrutan nedanför trappan ligger under nivå utifrån de övriga golven i källarplan av någon konstig anledning) så jag tänkte att jag skulle höja golvet en liten aning. Så nu funderar jag på att lägga en cm cellplast ovanför Platonmattan. Dels för att det inte kan ruttna av eventuell markfukt och dels för att golvet upplevs som något varmare. Jag vill inte gjuta och hålla på då min trappa plötsligt skulle bli ingjuten då.

Så vad tror ni? Kommer cellplasten klara trycket när man går på den eller borde jag lägga en skiva av något slag istället för att komma upp i rätt nivå, och i så fall vad för skiva med tankte på markfukt osv?

Cellplasten har jag hemma sedan tidigare och likaså skivor så kostnadsmässigt spelar det mindre roll.

Edit
Efter jag hade sökt runt lite i forumet hittade jag lite andra liknande projekt där folk gör ungefär samma sak. Tror dock inte jag hittade någon som endast ville använda 1cm cellplast. Tror jag får ta och göra en provläggning och hoppa runt lite på det för att se vad som händer. Tilläggas kan ju att det tydligen var stor skillnad på olika sorters cellplast. Den modellen jag har hemma är en vit som fanns i huset sedan tidigare under ett golv av spånskivor. Förmodligen inte någon toppkvalité.
 
  • laminat.jpg
Redigerat:
Hur gjorde du och hur verkar det nu några år senare?
 
Landroid skrev:
Hur gjorde du och hur verkar det nu några år senare?
Jag prova lägga Platon och sedan cellplast för att sedan golv. Detta fungera inte då cellplasten var för mjuk. Så la då istället bara platon. Detta la jag sedan överallt. Har då även special lister som har lufthål. Tog upp och kolla med fuktmätare för lite drygt ett halvår sedan och det har fungerat perfekt. Golvet känns mycket skönare.

Om det sedan är rätt är en bra fråga ;-)
 
Platon är nog alltid rätt. Använde du platons ventilerade golvlister eller något annat?
 
Minns ej modell var något Beijer plocka hem åt mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.