Hej Byggahus-Bullen!

Jag har ett fritidshus byggt mitten av 60-talet som står på en väldigt väderexponerad, blåsig plats (Vätternbranten). Vardagsrumsgolvet blir snorkallt när det är kallt ute. Bifogade bilder visar golvet under vardagsrummet. Som det verkar så är golvet antingen helt oisolerat (alltså bara typ två lager brädor på varandra), eller så är isoleringen mellan golvet i vardagsrummet och brädorna man ser under huset (är ej kunnig i terminologin men ni förstår nog vad jag menar) mer eller mindre värdelös vid det här laget. Har inget enkelt sätt att lossa på golvbrädorna inne för att se hur det ser ut emellan.

En snickare på besök föreslog att lägga cellplast i "fickorna" under golvplankorna under huset, alltså mellan reglarna. Han sade att med tanke på hur det blåser så behöver jag inte räkna med fuktproblem. Fickorna är cirka 5 cm höga.

Undersidan av ett trägolv i ett fritidshus med synliga bjälkar och reglar, beläget på en stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion under ett hus visande oisolerade golvbjälkar och grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad golvundersida med synliga brädor och träbjälkar under ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter att ha läst på lite verkar det ju jättesmart eftersom det också ska ge bra vindskydd och således även "isolera bort vinden".

- Har han rätt att det är en bra idé?
- Tror ni, med den knapphändiga information ni fått, att det kommer ha någon märkbar effekt?

Eftersom vi inte är i huset så mycket den kalla delen av året är detta främst för att sänka elräkningen (elradiatorer). Men det kan ju inte skada med varmare golv när vi väl är där, t.ex. över jul.

Bonusfrågor, om svaret på frågorna ovan är ja:
- Behövs något mer än att bara sätta fast skivorna i fickorna? Typ byggplast först för att hålla fukt borta (?), sen skivorna?
- 5 cm skulle estetiskt passa perfekt, men det kanske är lite snålt? Är det i er erfarenhet stor skillnad ( = avsevärt bättre) att gå upp till lite tjockare, säg 7 cm?
- Är det (jätte)viktigt att det blir supertätt, alltså inga som helst glipor mellan cellplastskivorna och reglarna? I så fall tänker jag att t.ex. fogskum funkar för att sätta igen eventuella glipor - eller finns bättre metoder?
- Det finns billigare och dyrare cellplast. Är det i ert tycke värt pengarna att välja den dyrare varianten? Enligt reklamen är den även mer fuktbeständig, men det verkar ju inte vara ett stort problem här. Det handlar om ca. 50 kvm som ska isoleras så det är inte jättemycket pengar och jag hade tänkt göra jobbet själv, men jag tycker generellt illa om att göra och sen göra om.
- Skulle det kanske vara värt att även se över stengrunden under huset? Ösa på nåt för att isolera lite bättre från marken?

All hjälp emottas mycket glatt! Bistår gärna med mer information om det behövs, men kan inte skicka fler bilder förrän i början av september när jag åker dit igen.

Vänliga hälsningar,
Henrik
 
Redigerat:
Tror det hjälper mer att isolera under innergolvet. Det kommer kanske märkas lite om du isolerar underifrån men ta då minst 10cm. Det bästa är både och såklart :)
 
  • Gilla
itisasitis
  • Laddar…
Det är som alltid en fråga om fukt. Ska bli intressant att se vad experterna säger.
 
Problemet med cellplast är att den brinner bra. Men det gör trägolvet också, så det är en mindre fråga.
Istället för tjocka skivor cellplast med fog — kör med dubbla lager tunna cellplastskivor, och lägg lagren omlott med förskjutna skarvar. Då slipper du skarvarna — det är viktigt att undvika sådana så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror det hjälper mer att isolera under innergolvet. Det kommer kanske märkas lite om du isolerar underifrån men ta då minst 10cm. Det bästa är både och såklart :)
Men jag vet ju inte om det finns något mellan innergolv och "undergolv", alltså det man ser på bilderna. Jag har inte mätt men det är inte alls säkert. Det är byggt som ett fritidshus av glad amatör som gärna snålade.

10 cm låter mycket - varför skulle det behövas så mycket tänker du? Eller är det typ standard att isolera med 10 cm oavsett förutsättningar? Det GÅR ju att sätta 10 cm men jag håller det gärna till mindre om det inte blir någon större skillnad i hur väl det isolerar.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Problemet med cellplast är att den brinner bra. Men det gör trägolvet också, så det är en mindre fråga.
Istället för tjocka skivor cellplast med fog — kör med dubbla lager tunna cellplastskivor, och lägg lagren omlott med förskjutna skarvar. Då slipper du skarvarna — det är viktigt att undvika sådana så mycket som möjligt.
Att det brinner bra är som du säger inget jag bryr mig om.

Om jag bara lägger 5 cm i "luckorna" så kan jag skära till perfekt passande bitar cellplast och behöver inte lägga skarv mot skarv. Men då kanske jag skulle lägga ett till lager ovanpå allt så att säga? Varför är det mer effektivt med fler lager, och varför är fogmassa sämre?
 
Börja med 5 cm så du har slätt under, lägg 5cm till omlott om det inte ger effekt. Borra ett titthål nånstans i en garderob så du vet hur det ser ut under golvbrädorna.
 
  • Gilla
itisasitis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med 5 cm så du har slätt under, lägg 5cm till omlott om det inte ger effekt. Borra ett titthål nånstans i en garderob så du vet hur det ser ut under golvbrädorna.
Tackar! Och fuktbiten - något att oroa sig för tror du?
 
Med isolering så blir virket varmare och därmed mindre fuktproblem.
Limma 50 mm skivor med fogskum, skumma synliga springor så det fyller ut.
Kör på!
 
  • Gilla
itisasitis och 1 till
  • Laddar…
Limma 50mm skivor så det blir slätt. Sen hade jag lagt på ytterligare ett lager med 100mm skivor.

Du har troligtvis ingen isolering innanför golvet så det är inga bekymmer med fukten.

Och kör på den billiga cellplasten, det är inte värt att gå på den dyrare
 
  • Gilla
itisasitis
  • Laddar…
Tack alla för bra svar! Det blir ett första lager cellplast i "fickorna" samt tätning med fogskum. Sen får vi se om jag limmar eller skruvar. Vet inte vad som blir dyrast, men resultatet blir väl detsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.