Hej!
Väntar på att byggarna äntligen ska komma och lägga om taket och bygga en takkupa.
Jag har specat att de ska isolera med 10 cm cellplast utvändigt enligt Thermisols modell men microporös duk.

Nu är frågan vad jag ska använda mellan takstolarna och räcker 15 cm + de 10? eller ska jag bygga på mer?

Thermisol säger ju cellplast mellan takstolarna också men det är väl eftersom de säljer just cellplast. Efter att ha sågat till en frigolitbit för att täppa till trapphålet upp har jag konstaterat ätt fixa till frigolitskiverna så att de passar mellan takstolarna kommer att bli ett helvete. (Kna gå om man fixar en bänksåg med en varm ståltråd)

Mina blickar har gått till lösullspåret och har ju sett att träfibrer och cellulosafibrer har bra egenskaper när det gäller fuktvandring osv. Vissa förespråkar ju tom snetaksisolering utan luftspalt även utan utvändig isolering eftersom fukten kan vandra.

Så nu är min ide följande sett utifrån betongpannor-läkt-cellplast-mikroporös duk-råspont-ekofiber-ångbroms-läkt-gips.

Vad tror ni om det? Det borde enligt min mening bli bättre än att köra helt efter thermisols modell och även bli bättre än att köra enligt "ekofibermodellen" eftersom jag flyttar ut kondenspunkten.
 
bumpar denna,
ingen som har någon åsikt?

Nå är cellplasten och läkten på och snart ska de ta upp hålet för takkupan.
Det lutar åt att ta dit någon som sprutar in träfiberull eller liknande, ska nog kontakta följande Theromfloc, Thermocell och Ekofibrer. Någon som har något för eller emot dessa?
 
P puu skrev:
bumpar denna,
ingen som har någon åsikt?

Nå är cellplasten och läkten på och snart ska de ta upp hålet för takkupan.
Det lutar åt att ta dit någon som sprutar in träfiberull eller liknande, ska nog kontakta följande Theromfloc, Thermocell och Ekofibrer. Någon som har något för eller emot dessa?
Hur blev det? Och hur fäste dom läkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.