Jag har ett gammalt stort hus som jag bygger lägenheter i, i dagsläget så är det träpanel på hela fasaden, har bytt en del panel och i samband med det lagt Asfabord och en 70mm stenull. Nu har jag börjat tänka om, kanske skulle man klä hela fasaden med cellplast och sedan pusta ovanpå det ist? Fördelarna jag tänker är att det bör gå snabbare att göra, mycket lättare att underhålla och kanske att huset håller mer tätt? Nackdelarna jag tänker är främst att det kanske inte är så vackert samt att jag är rädd att det kan bli sprickbildningar i fasaden. lite almän info om huset kanske hade underlättat, huset är en gammal skola byggt 1887, huset står på en krypgrund, och har en stomme med korsvirke och lertegel.

vad tror ni? är det en bra idé?
 
E Emilrenovera skrev:
Jag har ett gammalt stort hus som jag bygger lägenheter i, i dagsläget så är det träpanel på hela fasaden, har bytt en del panel och i samband med det lagt Asfabord och en 70mm stenull. Nu har jag börjat tänka om, kanske skulle man klä hela fasaden med cellplast och sedan pusta ovanpå det ist? Fördelarna jag tänker är att det bör gå snabbare att göra, mycket lättare att underhålla och kanske att huset håller mer tätt? Nackdelarna jag tänker är främst att det kanske inte är så vackert samt att jag är rädd att det kan bli sprickbildningar i fasaden. lite almän info om huset kanske hade underlättat, huset är en gammal skola byggt 1887, huset står på en krypgrund, och har en stomme med korsvirke och lertegel.

vad tror ni? är det en bra idé?
Kan du putsa fasad?
 
Ingen bra ide läs allt som skrivs om problem med enstegstätade putsfasader så förstår du
 
F fribygg skrev:
Kan du putsa fasad?
Jag kan själv inte putsa, men känner två stycken killar som är mycket duktiga på det.
 
E Emilrenovera skrev:
Jag kan själv inte putsa, men känner två stycken killar som är mycket duktiga på det.
Jag föreslår att du sätter en fasad av stående träpanel, det klarar du förhoppningsvis själv.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Ingen bra ide läs allt som skrivs om problem med enstegstätade putsfasader så förstår du
Jag förstår vad du menar, jag glömde skriva det men jag tänkte ha en luftspalt mellan hus och cellplast. Vad tror du om det?
 
R
E Emilrenovera skrev:
Jag förstår vad du menar, jag glömde skriva det men jag tänkte ha en luftspalt mellan hus och cellplast. Vad tror du om det?
Putsad fasad är dyrare än träfasader!
 
F fribygg skrev:
Jag föreslår att du sätter en fasad av stående träpanel, det klarar du förhoppningsvis själv.
Ja det gör jag, men det är främst underhållet inte utförandet som fått mig på dom här tankarna. som sagt så är huset väldigt stort och en blivande uthyrningsfastighet, så därför är ett snabbt och smidigt underhåll av fasad en väldigt tillfredsställande tanke för mig.
 
Hur effektiv blir isoleringen då och hur är det med brandrisken
 
R Janu78 skrev:
Putsad fasad är dyrare än träfasader!
Hur är det dyrare? i utförandet?
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Hur effektiv blir isoleringen då och hur är det med brandrisken
Utveckla gärna!
 
E Emilrenovera skrev:
Ja det gör jag, men det är främst underhållet inte utförandet som fått mig på dom här tankarna. som sagt så är huset väldigt stort och en blivande uthyrningsfastighet, så därför är ett snabbt och smidigt underhåll av fasad en väldigt tillfredsställande tanke för mig.
Fundera på alternativ om du inte ska fortsätta med trä.
Minerit är snabbt, kräver inget underhåll och du borde klara att montera det.
 
R
E Emilrenovera skrev:
Hur är det dyrare? i utförandet?
Både material arbete beror lite på hur det ser ut, mer komplicerade och dyrare plåtslageri på puts.
 
  • Gilla
Emilrenovera
  • Laddar…
Efter höghusbranden i England har man väl undvlklt att använda frigolit i väggar på grund av brandrisken. Du skulle kanske kunna använda Träullitskivor att putsa på då behövs ingen luftspalt
 
F fribygg skrev:
Fundera på alternativ om du inte ska fortsätta med trä.
Minerit är snabbt, kräver inget underhåll och du borde klara att montera det.
Intressant, synd dom ser så tråkiga ut bara. Finns kanske att köpa färgade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.