En bekant till mig har köpt en hus som han nu tänker tilläggisolera. På vindsbjälklaget har han 25 cm glasull, som han nu tänker tilläggsisolera på följande sätt:
Han tänker lyfta upp isoleringen och lägga cellplast mellan hanbjälkarna, och sedan lägga glasullen ovanpå.
Det låter lite krångligt, men vad säger panelen om metoden?
 
cubix skrev:
En bekant till mig har köpt en hus som han nu tänker tilläggisolera. På vindsbjälklaget har han 25 cm glasull, som han nu tänker tilläggsisolera på följande sätt:
Han tänker lyfta upp isoleringen och lägga cellplast mellan hanbjälkarna, och sedan lägga glasullen ovanpå.
Det låter lite krångligt, men vad säger panelen om metoden?
Varför göra på detta det dummaste sätt jag någonsin hört i hela mitt ltv typ... Varför cellplast? och inte isolera ovan på befintlig glasull? får jag en bra förklaring så viker jag mig men då skall den vara bra, mycket bra

 
Jag kan väl erkänna att jag blev lite fundersam, men enligt honom var det ett billigt alternativ.
 
och tid är inte pengar eller?? Lobba stenhårt för lösull eller rulla ut nu ull uppe på den befintliga. Skära ner cellplast mellan takstolar är inget man gör på en fikapaus tyvärr. Samtidigt är cellplasten inte diffusions tät heller så den iden går ju förlorad.. Nu lobbar du hos din polare för ull av någotslag :)
 
Ja, jag vet att hans grannar kört med lösull, så jag skall ta ett snack med honom.
 
hmm lösull ja ... det kan man ju inte göra själv! :-[

O sen är det svårare att skydda lösullen mot vind och tilläggsisolerar man vind så bör man öka ventilationen...
 
nja.. lösull kan man kratta ut om man vill.. Så omöjligt är det inte..

Sen hittade jag en firma som hyrde ut sprutmasikn om man samtidigt köpte isoleringen av dom..

kommer dock inte ihåg vad firman heter.. jag ska leta reda på det o lägga upp länken här.. Men firman fanns i allafall i 08-området..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.