Bygger sommarstuga som jag tänkte isolera ytterväggarna med 95 mm sten- eller glasull.
Då jag bestämt mig för en stående panel invändigt och ska sätta på en 25x48 läkt för den panelen undrar jag om det inte är en god ide att isolera i detta lager också. I så fall med cellplast 20 eller 25mm. Den skulle vara lätt att passa in de jämna cc som blir mellan läkten och ta bort en del köldbrygga som 95-reglarna bildar

Finns det nackdelar med detta? Har läst här på forumet om brandrisken t ex.
Annat som inte gör detta till en bra lösning?
Och ska man i så fall satsa på sten- elle glasull?
 
Antar att vi pratar om ytterväggarna i ditt fritidshus här? Varför bara isolera med 45 mm, kan inte tänka mig att ytterväggarna bara består av 45x45 reglar? Se till att isolera hela ytterväggsregeln först innan du funderar på nästa lager. Inte lämpligt att isolera bakom panelen då det ska finnas ett ventilerat utrymme bakom denna.

Dessutom har enligt uppgift cellplast och stenull samma isoleringsvärde. Lägg hellre en liggande 45:a på insida vägg och isolera med 45 mm stenull där.

Då borde du hamna på ytterväggsisolering (minst 95 mm?) + 45mm vilket ger skapligt isoleringsvärde.
 
Skippa cellplasten av brandskyddsskäl, den brinner bra och avger en äcklig giftig rök.
 
Var kanske lite snabb i svängarna.
Ja det handlar om 95 mm isolering, och allt annat enligt konstens alla regler med luftspalt bakom utvändig panel.

Men frågan gäller att lägga på ett ytterligare lager cellplats mellan läkten som bär innepanelen och för- eller nackdelar med detta. En extra 45mm invändigt med extra ull är såklart bättre då det är mer än 25mm...men det var inte det frågan gällde.
 
Om du menar att lägga frigga mellan läkt så innebär det ju att luftspalten bakom panelen försvinner och då kan ju förstås panelen ruttna bort.

Om du däremot menar att du ska lägga friggan bakom läkten hamnar den ju utanför ditt vindskydd och det är väl inte optimalt.

Annars kan man väl generellt säga att all extra isolering är bra investerade pengar, energipriserna lär ju inte sjunka i framtiden.
 
Jag kanske missförstår, men man brukar väl inte ha en luftspalt bakom innervägg?

Utifrån och in: Liggande panel, luftspalt, vindskydd, isolering/stående regel 95mm, liggande läkt 25mm, stående panel.
 
Stenull helt klart. Kliar nästan inte alls trots varaktig exponering. Kör bara stenull numera och så gör även en byggare jag känner. Glasullen är inte rolig. Har cirkus 10-15 rullar som ligger splitt nya sen gammalt men köper hellre ny isolering än använder den.
 
muskifjordi skrev:
Jag kanske missförstår, men man brukar väl inte ha en luftspalt bakom innervägg?

Utifrån och in: Liggande panel, luftspalt, vindskydd, isolering/stående regel 95mm, liggande läkt 25mm, stående panel.
Närå, det var jag som var för snabb när jag läste. Trodde du menade panelen på utsidan men så var ju inte fallet:surprised:
 
Mikael_L
Den konstruktion du beskriver får jag i min skalle att se ut som en "vanlig" korsregling för att bryta köldbryggorna.
Detta har vunnit stor spridning i byggandet av vanliga hus. Då sätter man en 45x45 vågrätt på insidan av väggreglarna.
Medför mindre köldbryggor och att man inte behöver punktera plasten så mycket vid eldragningen om man nu sätter plasten mellan dessa reglar.

Så principen måste väl fungera i ditt fall med.
Men nu har du alltså 25 mm... Jag röstar på glas eller sten-ull eller någon form av cellulosa-isolering. För cellplast är nog svårt att få till bra utan glipor och sånt, sen brinner det elakartat med...
Men du måste hitta skivor eller matta som är 25mm då. Vanligtvis är den tunnaste 45 mm.
Kolla vad Paroc och isover har att erbjuda.
 
o ska man ha plast i sommarstuga så ska den vara uppvärmd året runt.
 
"o ska man ha plast i sommarstuga så ska den vara uppvärmd året runt."

Ok detta gäller även cellplast, inte bara plastfolien man normalt sätter innanför isoleringen?
Verkar också som t ex isover har mineralullskivor som är 15-30 mm tjocka så man är inte beroende av 45mm
 
Ja, det gäller cellplast ochså för det är en klar kondens risk mot cellplasten.

Jag röstar för att du kör med vanlig ull, 25-30mm tjock om du hittar.
 
Mikael_L
EPS-cellplast (den vita som består av små kulor) är inte diffusionstät, man kan inte jämställa den med den diffusionstäta plast som används i väggar och tak.

Men jag skulle i vilket fall som helst inte välja cellplast i den delen av väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.