Hej,

Jag har grävt upp en del av min källarvägg för att bättra på väggen med kallasfalt och gjuta ett fall på sulan. Samtidigt har jag tänkt att sätta någon form av isolering. Mitt första alternativ är cellplast ev i kombination med åldersbeständig plast för att skydda isoleringen mot fukt. Jag kommer inte att göra ny dränering. Går det att lägga cellplast mot kallasfalten som isolering och därefter åldersbeständig plast på cellplasten för att hålla isoleringen torr? Finns det någon risk med att använda plasten?
Eftersom jag inte kommer att komma åt hela sulan kommer bara sulans övre del att fuktskyddas med kallasfalt. När isoleringen är på plats finns det någon ökad risk för att fukt dras in i huset via sulan?
Eftersom jag inte skall byta dränering eller planerar att ta bort kallasfalten tycker jag att det vore bortkastade pengar på att lägga pordrän eller liknande på väggen istället. Har jag fel?

Orvar
 
Isodrän eller pordrän med duk eller ev. platon på utsidan är det som gäller. Grejerna måste klara marktrycket. Finns säkert bra beskrivningar på deras hemsidor. Dräneringen brukar man väl alltid byta när det är uppgrävt? Visst kommer det att fortsätta komma in fukt via sulan så detta måste beakttas men källaren får ett mycket bättre klimat med isolerade och torra väggar!
 
Hej Josth!

Tack för svar, jag har tänkt om lite grann och kommer att använda mig av isodrän. Däremot kommer jag inte att ta bort asfalten från väggen eftersom jag vill har minimalt med fukttillskott inifrån, mindre belastning på dräneringen. Är det ide att lägga på mer asfalt om jag ändå skall ha väggen tät?
 
Varför skall du ha asfalt? Om du har isodrän så blir det torrare om väggen kan andas. Du skriver att du vill ha minimalt fukttillskott inifrån. Menar du att du spolar vatten på väggen inne och inte vill att det skall läcka ut? Jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma tror jag.
 
Hej Magnus,

Nej inget spolande. Jag har en källare med väggar av betonghålsten putsade och silikatfärg.
Eftersom jag inte skall göra om dräneringen vill jag inte att fukten inifrån skall vandra ut genom källarväggen och kondensera i isodränskivan. Jag antar att det blir mer fukt som hamnar i dräneringen om även inneluften skall torkas ut, men det blir kanske små mängder i förhållande till fukten utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.