Hej ja har lite funderingar ang isolering av reviderad fasad, det är alltså ett trähus som har en luftspalt på ca 100mm och en skiva som är gjord av typ halm eller någe annat liknande, hur som helst eftersom putsen börjar bli dålig och måste göras om så tänkte jag isolera med en gång, men jag vet inte vilket system jag skall använda cellplast eller nån typ av ull, är det dåligt för huset med cell??
Blir det kanske för tätt, vill helst inte börja flytta ut fönsterna å cell kan man ju kanske ha en tunnare skiva för att slippa det...
tacksam för svar, Danne...
 
Du får nog beskriva konstruktionen lite bättre om du vill ha några vettiga svar.
 
100mm luft spalt, låter mycket...

Hursomhelst, om du inte vill flytta ut fönstren är det frågan om det är nån idé tilläggsisolera. Iofs så motsv 100mm polyuretanisolering (pir), ca 200mm cellplast. Går säkert att putsa på även om det inte finns nåt färdigt system.
 
Ja vet inte vad du behöver veta men eftersom putsen börjar bli dålig och behövs göras om så tänkte jag med en gång att isolera, och om jag förstått det rätt så behöver jag inte knacka ner det som e dåligt, (inga stora släpp) utan sätta isoleringen utanpå befintliga putsen.
Så frågan e om det skulle vara bättre med tunn frigolit o nät för att sedan putsa på, eller om man skulle lägga en 50mm ull o nät, med tanke på hur huset kommer att må typ om det blir så att huset blir för tätt och att det blir mögel eller någe...
 
Jo duhar rätt den är nog mindre,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.