Hej,

Håller på att bygga om ett garage på bottenplan till sovrum. Ytterväggarna är murade med betonghålsten och övriga ytterväggar i huset har träullsplattor med puts.

Ytterväggarna är ovan mark och syllpapp (från 1940-talet) finns mellan grundmur och första skiftet betonghålsten.

Jag har nu istället reglat upp med 45 mm stålreglar mot ytterväggarna och har tänkt isolera med cellplast om det mot all förmodan skulle komma fukt.

Nu har jag fått information från Isover som säljer både cellplast och mineralull att cellplast p.g.a. brandrisk inte skall användas inomhus. Cellplast innehåller även flamskyddsmedel. Beskedet som jag får är att jag skall använda mineralull.

För mineralull kan man bl.a. läsa i ”Husets ABC” att mineralull utgör grogrund för mögelpåväxt och skall absolut inte användas i en källare, nu är det dock ingen källare!.

Frågan är om vem som har rätt? Det är som att välja mellan pest eller kolera.

Eller skall jag använda cellulosaisolering och finns det i så fall i form av isolerskivor?
 
devnull skrev:
För mineralull kan man bl.a. läsa i ”Husets ABC” att mineralull utgör grogrund för mögelpåväxt och skall absolut inte användas i en källare, nu är det dock ingen källare!.
Just det, det är ju ingen källare.
 
Cellulosa finns på rulle = LIN
Cellulosa finns som skiva = finsk skiva = import
Cellulosa finns som lösull, det finns en teknik där man sprutar in lösullen med högt tryck så fyller det hela utrymmet.

Annars är det helt klart Miniralull du ska köra på. Undvik som sagt var Cellplast innomhus.
 
Finns ju även stenull från bl.a. PAROC
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.