Ursäkta en novis,

Har börjat att titta lite på tillvägagångssätt vid gjutning av platta till en villa. Min fråga är, vad är det för skillnad på "ISODRÄN" och "CELLPLASTISOLERING"? Har sett olika beskrivningar på byggmetod vid användandet av respektive material, är det ena el. andra att föredra vid gjutning av ny platta med golvvärme?
 
Borde väll vara U värdet som igentligen skiljer..

Cellplast borde ha lägre u-värde (= bättre på att isolera). Dock så har du en fördel med isodrän då det dränerar också. Vilket Cellplast inte gör. Gissar att man med Cellplasten väljer att dränera på ett annat sätt ex mera grus..
 
Vilket är då bäst att använda, eller beror det på underlaget? ???
 
Fördelen med att använda cellplast+makadam är att du får det kapilärbrytande skiktet längre ifrån betongen. Om du lägger isodrän direkt under betongen så är risken större att fukt tränger igenom och når betongen.

Makadam+cellplast är det vanligste sättet att bygga på, och jag skulle valt det om jag skulle byggt.
 
Tack för svaret Magnus, du kanske också vet vad som är att föredra gällande golvvärme. Att gjuta in det i plattan eller lägga det det ovanpå plattan?
 
amilo skrev:
Tack för svaret Magnus, du kanske också vet vad som är att föredra gällande golvvärme. Att gjuta in det i plattan eller lägga det det ovanpå plattan?
Vid alla byggen jag varit på så har vi gjutit in det i plattan. Det ger jämnare värme eftersom det sprider sig i betongen och så är det liksom klart när plattan är gjuten. Lägger du det ovanpå så krävs det många timmar och mycket material för att få fast sakerna...

Jag tror på att gjuta in det. Och definitift vattenburet, aldrig elgolvvärme!
 
FWIW, funderar kring den fukt som kommer via kapillärsugningen från marken inuti källarmuren - och för den delen via källargolvet - den vill man väl få bort, och då helst utåt?! Borde då inte Isodrän o dyl vara bättre på "andning" än cellplast ...?!?!
 
swehjo skrev:
FWIW, funderar kring den fukt som kommer via kapillärsugningen från marken inuti källarmuren - och för den delen via källargolvet - den vill man väl få bort, och då helst utåt?! Borde då inte Isodrän o dyl vara bättre på "andning" än cellplast ...?!?!
Jovisst, men om du har en murad källarvägg så måste du sätta en platonmattapå utsidan så att det blir fri ventilation intill muren. TJära som man använde "förr" är aldeles för tätt och får just den tätande effekten som du beskriver. Så platon!
 
Hur säker är metoden med att gjuta in golvvärmen? Det känns inte så lockande att behöva ge sig på betonggolvet för att fixa golvvärmen. Finns det någon beräknad "livslängd" på denna typ av installation?
 
amilo skrev:
Hur säker är metoden med att gjuta in golvvärmen? Det känns inte så lockande att behöva ge sig på betonggolvet för att fixa golvvärmen. Finns det någon beräknad "livslängd" på denna typ av installation?
Om det är vattenburen golvvärme så är det ju bara de "inaktivaa" slangarna som åldras. I ett elgolv slits själva värmekällan.... Ett Elgolv har livslängd på 15-20 år! Tänk att gjuta in det i ett nytt hus, vansinne!
 
Hallå Magnus! När jag renoverade min källare för några år sen dök jag ned i fuktproblematiken rätt ordentligt.

Jag tror att Du är fel ute när Du påstår att cellplast är bättre kapillärbrytning än typ Isodrän. Båda skivtyperna är av samma råvara och är båda således lika kapillärbrytande (det går nog att kontrollera på tillverkarnas hemsidor). Makadam är INTE kapillärbrytande, endast dränerande. Risken att fukt skall tränga upp underifrån är således lika liten oavsett material.

När det gäller uttorkning av en fuktig vägg/golv så sker den från det "varma" mot det "kalla", det är därför det är viktigt att isolera utanför källarväggen och/eller under källargolvet. Sedan är det ju naturligtvis svårare att torka ut fukt genom en tät cellplast skiva än genom en porös skiva typ Isodrän.

Jag är tveksam om man får en ventilation bakom Platon. Hur ska det gå till?? Det finns ju ingen fläkt som kan cirkulerar luften.

Som Ni säkert förstår använde jag skivor av typ Isodrän utanför mina källarväggar och senare även under mina källargolv när vi bilade ur dom gamla och gjöt nya med utmärkt resultat.


Däremot håller jag helt med Dig om golvvärmen! :D

Det är jobbigt när man står i ett bombnedslag till källare men det känns gött när det är klart!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.