Hej, håller på lägger in ett ventilerat golv, men kom till flera olika (jobbiga) alternativ vad gäller själva isoleringen.

Hade egentligen planerat golvvärme i spårad cellplast, då vi ändå kommer ha ett aktivt ventilerat golv. Tittade sen på alternativa sätt att öka isoleringen, och såg XPS med motsvarande spec kunde monteras mellan golvreglarna.

Min fråga är egentligen, vill man ha cellplast som isolering i golvet med tanke på brandrisken. Såg lite utvärdering av olika isoleringsmaterail som man inte borde ha inomhus ens i detta amerikanska clip
.

Känns inte så "svenskt" att dynga in tjocka cellplast-skivor i golvet i en källare efter det.

Vad anser ni här?
 
Det finns ingen "brandrisk" med cellplast i golvet.
Om huset börjar brinna så kraftigt så att även golven brinner, då kommer huset brinna ned oavsett om du har cellplast eller nåt annat i golvet.

Det viktiga är att ytskikten inte är onödigt lättantändliga.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nu vet jag inte så mycket om brandskydd. Men nog borde det kunna ge stor skillnad för brandförlopp, om fyllningen i golvet är lättantändligt, eller ej. Jag håller med om att huset är nog rätt totalförstört om branden går så långt att det brinner igenom golvet, men det borde kunna göra skillnad för att få ut överlevande.
 
C
KJD KJD skrev:
Min fråga är egentligen, vill man ha cellplast som isolering i golvet med tanke på brandrisken. Såg lite utvärdering av olika isoleringsmaterail som man inte borde ha inomhus ens i detta amerikanska clip [media].
XPS brann ju inte när han testade den???
Smälte bara, så det är förvisso ingen vidare brandskyddsbarriär. Men det är väl inte heller så den används?
 
Brandrök i moderna hem är giftig, om det har brunnit så länge så att det brunnit igenom golvet finns inga levande att rädda. Så om man är orolig för brand är det väggytor, möbler och inredning man ska börja med
 
  • Gilla
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Brandrök i moderna hem är giftig, om det har brunnit så länge så att det brunnit igenom golvet finns inga levande att rädda. Så om man är orolig för brand är det väggytor, möbler och inredning man ska börja med
Det är kanske lite generaliserande. En släkting drabbades av brand i ett flerfamiljshus med träbjälklag.
Han märkte röklukt. Öppnade dörren, möttes av en vägg av lågor. Hela trapphuset var som en blåslampa. Brand i lägenhet på bottenvåningen, dörren hade lämnats öppen efter utrymning.

Han försökte då istället invänta brandkåren vid fönstret. Men när lågorna kom upp ur golvet, och lägehetsdörren, fick han hoppa från andra våningen. Brandkåren var framme någon halvminut senare. Han lyckades klänga på fasaddetaljer så det var bara fritt fall ca. 2m.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Brandrök i moderna hem är giftig, om det har brunnit så länge så att det brunnit igenom golvet finns inga levande att rädda. Så om man är orolig för brand är det väggytor, möbler och inredning man ska börja med
Det köper jag - man vill ju ändå veta vad som är allmänt vett och byggpraxis, så man inte gör något som är sämre när man ändå försöker renovera. Tänker också på gasutveckling osv.

Detta här är också för källare där vi planerar ha sovrum för gäster och tonåringar osv.
 
C cpalm skrev:
XPS brann ju inte när han testade den???
Smälte bara, så det är förvisso ingen vidare brandskyddsbarriär. Men det är väl inte heller så den används?
tror den brann, fast något mindre, EPS brann inte - men den isolerar inte lika bra. Floré skivor är just i XPS också. Jag tänkte också på ångor osv.
 
KJD KJD skrev:
tror den brann, fast något mindre, EPS brann inte - men den isolerar inte lika bra. Floré skivor är just i XPS också. Jag tänkte också på ångor osv.
Läser hos bl a Bauhaus står det:
Skärmbild av en produktbeskrivning för cellplast EPS kvalité S80 använd för isolering.

funderar på svensk byggstandard säger. Är det HUS-AMA det heter? verkar vara en betaltjänst.
 
  • Skärmdump av en produktbeskrivning för cellplast EPS kvalitet S80 som används för isolering i byggprojekt.
Bara lägger till denna länk till Boverket - som referens till byggpraxis för detta. Tänker mig att det är relativt säkert använda sig av detta i ventilerat golv. BV rekommenderar också att man avgränsar med brandisolerande "barriär" (eller något i den stilen) - så om man då tänker sig klinker ovanpå detta så borde det vara säkrare än laminat/trägolv.

Kanske kan man också se över så utrymningsvägar är tillräckliga särskilt i äldre hus där det kanske inte är tänkt på.

Skärmdump av Boverkets hemsida om brandklasser för golv, med text om byggregler och säkerhetskriterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/brandskydd/brandklasserd-for-ytskikt/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.