Hej vänner!
Har ni erfarenheter av cederträfasader?
Vi står i valet och kvalet mellan att olja in fasaden eller att bara låta bli (acceptera en grå nyans som kommer med åren).
Hur ofta får man olja in fasaden om man väljer en oljad fasad?
Vad blir kostnaden då?

Hälsningar
m70 ;)
 
Jag kan fråga grannen ;) Men om det är samma som med teak på båtar, så ... ofta.
 
Vårt hus är iofs på planeringsstadiet fortfarande men vi har också fastnat för cederträ i samråd med vår arkitekt. En del oljande blir det men vi hoppas att oljandet är väsentligt enklare och snabbare än målning och då vi endast skall ha ceder på mindre än halva fasaden så blir det inte så omfattande. Men det vore väldigt kul att få fler svar på vad folk har gjort och varför de har cederträfasad!
 
AndersG skrev:
Jag kan fråga grannen ;) Men om det är samma som med teak på båtar, så ... ofta.
Teak ska oljas varje år... Har tidiagre jobbat på småbåtsvarv o där rengjorde o oljade vi teaken på kundbåtarna varje år... Men o andra sidan får det stå ut med så mycket mer på en båt.. Där går man på det o det utsätts för saltvatten osv..
 
Problemet med teak är att ju mera man oljar, desto mera får man olja. Obehandlad teak eroderar sakta, men då bildas ett ljust, skydande skikt som skyddar det underliggande träet.
 
Sant... Men båtfolket är ett eget släkte... De ska va lika mörkt som när de kommer fårn fabriken.. ::)
 
Bah.. Inte min inte ;)
 
m70 skrev:
Har ni erfarenheter av cederträfasader?
Kolla in Nordamerika, där är det vanligare med cederfasader:
http://www.cedar-siding.org/
 
Hur ofta du blir tvungen att olja fasaden beror mycket på hur utsatt ert hus är för vatten & vind, troligtvis 1 gång/år för att hålla det snyggt. Enklaste och snabbaste sättet att göra det på är att först spola av huset med en högtryckstvätt och sedan använda sig av en trädgårdsspruta som man pumpar upp tryck i och sprejar fasaden med olja. Om du nu väljer att låta din fasad gråna skall du också tänka på att om du har takutskott så får du en skuggvinkel där cedern grånar mycket långsammare än resterande del av huset.
 
Jag kan rekommendera Jotun binärolja till trä utomhus. Det upplevs som en olja när man stryker de första gångerna. När trät har blivit mättat (2-3 strykningar) så bildas ett lackliknade skikt, men det är mycket mjukare än lack och följer därmed träets rörelser och spricker inte. Jag har avänt det på altanräcken och mina teak utemöbler. Smuts fastnar inte på ytan, vatten tränger inte in och det är riktigt snyggt. Binäroljan som är klar kan man stryka på många lager och man får då en riktigt djup och snygg lyster i trät. Oljan finns i flera olika varianter. Däremot fungerar det inte bra på horisontella ytor där vatten och snö kan bli liggande.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.