Jag har fått lite olika bud vad som gäller för bjälklag när man skall gjuta in golvvärme. Jag har ring försäkringsbolaget, boverket, bauhaus, k-rauta, lokalt trähandel, lokal rörfirma, läst flertalet branschorganisationers rekommendationer.. osv ... Men i alla fall:

Badrummet är på 4 kvm och jag tänkte sätta reglar 45x195 (och 50 cellplast underifrån), men grejen är den att jag bara kan få dit dem med cc45 pågrund av tidigare infästningar och krypgrunden. Men i alla fall, på detta är planen att lägga en 22mm golvspån, armeringsnät, wirsbo 12mm rör, avjämningsmassa 20mm? , tätskickt och sist klinker. Jag tror jag väljer bort att lägga dubbla gipsskivor, limma och allt det där, då det är så mycket prat hit och dit om gips just nu. Så ingjutning i avjämningsmassa verkar vara säkrare?

När jag läser på wirsbos (Uponor) hemsida så säger de att om det är över cc300 så måste man ha dubbla spånskivor. Men på Cascos hemsida så finns en guide för "070305 Förbereda underlag för kakel och klinker.pdf", där står det:
"Vid regelavstånd cc 600 mm, får ytan max vara 10 kvm
eller avståndet mellan bjälklagsstöden 4,2 m.
Regelavstånd cc 300 mm, gäller vid ytor större än 10 kvm."

Hittade även ett avsnitt på GVK om "Förstärkt träbjälklag vid keramisk beläggning" och där ser det också ut som de bara har en 22mm govlspån.

Har ni synpunkter, erfarenheter om min typ av läggning? Är det att rekommendera?
Hur mycket avjämningsmassa bör läggas på höjden, det måste finns utrymme för fall i duschen och man får väll inte gå under 12mm vid golvbrunn?
Vad kan man räkna med att den totala bygghöjden blir, 195 (regel) + 22 (golvspån) + 20 (avjämningsmassa) + 1 (tätskickt) + 10 ?! (klinker och fästmassa) = 248 ?
 
600 c/c räcker, men du bör ha minst 20 mm spackel över slingorna på det tunnaste stället. Jag skulle eventuellt föreslå spårad spånskiva med 30 mm flytspackel istället, det sparar en del bygghöjd. Alternativt lägger du slingorna mellan glespanel under spånskivan och spacklar minimum 12 mm ovanpå det.
 
Jag har fått för mig att man får bättre värmespridning om man lägger slingorna i spacklet än på glespanel och att rören skall vara så nära ytan som möjligt? Räcker cc 600 (450) för spårad spånskiva, borde inte skivan bli klenare pågrund av spåren?

Cedrix: Med glespanel och kortlingar så behöver man inte dubbla spånskivor vad jag kan läsa, men då kan du bygga neråt i isoleringen. Jag har bara 195 + 50 cellplast och tänkte försöka undvika att ta utan isoleringen.
Dubbla spån står på sidan 15 i samma dokument, "Vid installation på ett träbjälklag och då keramiska
plattor skall läggas ovanpå konstruktionen måste de
underliggande bjälkarnas c/c-avstånd vara max 300 mm
eller två lager spånskiva på vardera 22 mm."
 
Man får bättre värmeavgivning, men det blir inte större förluster (om det inte är kallt under bjälklaget förstås). Man får skicka inte lite mer värme i slingorna för att kompensera så att energiavgivningen blir samma.

Jag har forskat en del i detta med spårade skivor, jag tycker också att de borde vara kraftigt försvagade, men det verkar råda en konsensus om att försvagningen är marginell, om ens någon, både bland spackelleverantörer och skivleverantörerna. Skivorna är tydligen förstärkta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.