Fråga håller på med badrum uppe. Min vvs har satt cc40 på vattengenomförigen i vägg för kommod. Såg att det är nya branschregler att det skall vara cc60. Någon som vet ? Det är innevägg.
 
  • Två grepplindor hänger på krokar mot en träbakgrund, troligen i en idrottshall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Säker vattens branchstandard från 2021 säger att man ska ha cc 60 på vägg som har tätskikt: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3

Står beskrivet i kapitel 3.3.2.

Enklare att ändra nu än efter mer jobb är gjort, så prata med dom om det.
 
U
Cc60 är kraven idag tyvärr. Men det går skriva avvikelse i protokollet och sen hoppas på att om det blir fuktskada att fb inte bedömer att det beror på avvikelsen.

I mitt tycke är ändringen regeln helt idiotisk. Att ändra när allt är standardiserat på cc40 sen långt innan, utanpåliggande rör ser ut som skit i klenare dimension och klamrat i cc60 och bakgrunden är att det ska va lättare att limma manschetter runt rören. Men hur många fuktskador beror på rörgenomföring i vägg där problemet grundar sig i dåligt limmad manschett?
 
Tack får höra av mig till dem . Sen har de kört med uponor aqua plus väggbockfixtur går dessa att köra utan de fula väggbrickorna vid typ duschblandare? Antar att man monterar en klämring på något sätt med Uponor pex systemet? Alltså en sådan här grohe euphoria system 260 Duschmunstycke och kran med vattendroppar mot kaklad vägg. Chrome finish. Hygien, badrum, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.