Hej, Hej!

Har en Kvadraten med oinredd ö-våning.
Där badrummet på övervåningen är planerat enl orginal ritningen så har de lagt reglarna cc30cm i bjälklaget. Problemet är nu att vi vill ha badrummet på en annan plats, där ligger reglarna cc60cm i bjälklaget.
Anledningen till cc30 är för att minska sättningarna i klinkern för att förhindra sprickningar.

Vad tror Ni? måste jag regla till cc30, eller tror Ni det räcker med golvspån i botten som man sedan limmar två lager golvgips ovanpå. Gips är ju "dött" matrial så det blir nog inga sättningar.

Vore tacksam för era synpunkter/ideér och egna lösningar.

Tackar JRG
 
Hej!

Det finns regler för hur man fixar det ändå, jag kommer inte ihåg dem, leta på gamla trådar i forumet. Hur som helst så är det X antal gipsplattor och Y mm tjockt lager med flytspackel som gäller. Är du osäker, låt en yrkesman göra jobbet, vattenskada på andra våningen är inget du vill ha.

Mvh

/ama
 
Reglar är billiga...
 
JRG skrev:
Hej, Hej!

Har en Kvadraten med oinredd ö-våning.
Där badrummet på övervåningen är planerat enl orginal ritningen så har de lagt reglarna cc30cm i bjälklaget. Problemet är nu att vi vill ha badrummet på en annan plats, där ligger reglarna cc60cm i bjälklaget.
Anledningen till cc30 är för att minska sättningarna i klinkern för att förhindra sprickningar.

Vad tror Ni? måste jag regla till cc30, eller tror Ni det räcker med golvspån i botten som man sedan limmar två lager golvgips ovanpå. Gips är ju "dött" matrial så det blir nog inga sättningar.

Vore tacksam för era synpunkter/ideér och egna lösningar.

Tackar JRG
Jag tror du skall börja med att fundera på hur hög tröskel du kan acceptera in till badrummet.

Ligger bjälklaget öppet på övervåningen? Isåfall är det ju busenkelt att lägga i ett extra varv med bjälkar - det skulle jag göra.

Golvspån och dubbla lager golvgips funkar på cc60. Du antyder att du skall ha klinker - hur har du tänkt med golvvärme? Jag tror du kommer finna att även detta styr dig i valet mellan att lägga i extra bjälkar eller inte.

 
Vi har cc60 med 22 mm spån och golvgips.
På det är det spacklat innan kaklet
 
Hur mycket golvgips? ett lager eller...
Hur tjockt med spackel och vilken typ?

jlz64
 
Halloj,

Tack för alla svar.

Att lägga in reglar till cc30 är kanske inte så enkelt. Det ligger elledningar, VVS och centraldammsugsrör mellan många av reglarna.
Sen för att få ett bra fall där dusch och badkar ska vara tänkte jag att det var enklare att bygga upp med golvgips än att spackla. Tänkte då dra fast brunnen i golvspånet och bygga på med golvgips men tar ut 90*90 hål vid golbrunnarna som jag sedan spacklar igen så bra fall erhålles. Sedan vattentäta allt och rulla ut golvvärmeslingor som sedan täcks med fix och sedan ska det kaklas. Detta kommer ju dock att lejas bort till fackman. Hur hög tröskeln blir är inte så petigt, bara det blir säkert och rätt utfört underarbete.
Men är det helt fel tänkt?
 
Bob_the_builder
Nix, helt rätt tänkt. :) Det finns en minimitjocklek på spackelskiktet har jag fått för mig (att tänka på när man spacklar ner mot en golvbrunn). Kolla med kakelkillen/-tjejen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.