Hej.. vi renoverade precis ett badrum.

Vi bestälde själva hem duschen då vi ville leta efter något vi ville ha.
Vi glömde dock plattan på väggen men vi bestämde att rörmockaren skulle ordna en sådan istället.

Väl monterat har han satt en platta med cc-mått 160 fast att blandaren har ett cc-mått på 150 vilket resulterade i fula kromade "centrum-skruvar".

På fråga om varför svarade han att svensk standard är 160 och om blandaren någon gång går sönder i framtiden så ska vi kunna hitta ny blandare med rätt mått.

För mig låter det helt galet..
tänker väll att blandaren bör hålla 5-10 år ialf o att man monterar så att det får se bra ut nu initialt... o råkar jag inte hitta 150cc-mått om 10 år så får man väll monterar dit dom där skrivarna då upp till 160.

Men... verkar ju vara en djungel inom vvs-regler.
Vad ska jag tänka?
Det är även blandat kromade skrivar på kopparör vilket ser helt fel ut
 
  • Nyligen installerad dusch med missmatchande cc-mått på plattan och kromade skruvar på kopparör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din röris har rätt i att svensk standard är c-c 160mm. Men om blandaren redan var inköpt så kan man ju tycka att någon kunde ha bemödat sig med att mäta den och sedan ta en diskussion om vilket fäste som skulle väljas.

Jag skulle dock ha stört mig mer på de råa (gula) kopparrören än på de kromade adapterkopplingarna. Har ni medvetet valt att beställa/montera råa kopparrör?
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Det var en krystad förklaring. Om han hade tillgång till blandaren (redan i första momentet, när väggarna fortfarande är öppna), så har han missat att kolla cc måttet.

Men det är rätt, cc160 är standard i Sverige. Och det är den viktigaste parametern vid köp av blandare, att hålla reda på vilket cc mått den har.

Skillnaden är inte bara måttet, utan även typ v gängor, typ av tätning (konisk koppling utan packning, resp planpackning) och i den svenska standarden sitter den lekande muttern på väggfästet, vid cc150, på blandaren.
 
G Gabbe1 skrev:
Din röris har rätt i att svensk standard är c-c 160mm. Men om blandaren redan var inköpt så kan man ju tycka att någon kunde ha bemödat sig med att mäta den och sedan ta en diskussion om vilket fäste som skulle väljas.

Jag skulle dock ha stört mig mer på de råa (gula) kopparrören än på de kromade adapterkopplingarna. Har ni medvetet valt att beställa/montera råa kopparrör?
Planen har hela tiden varit att lackera svarta.. så den biten hade jag faktiskt kunnat utelämna i denna disskusion :)
 
Inser nu att det var utanpåliggande rör. Annars måste man ju besluta cc avstånd nä r rören i väggen sätts
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.