Jag ska byta tak på huset. Det är idag masonite som undertak med Kvartotak som skall bytas mot råspont och betongpannor.

Problemet som har uppstått är att vid den inbyggda balkongen så sitter takstolarna på cc 155cm vilket inte fungerar så bra med råspont.
Husets gavel med inbyggd balkong och takstrukturen som visar takstolar och förslag på reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bästa hade ju varit att helt sonika placera en ny takstol emellan men då måste jag riva balkongen för att få plats med underarmen och den underarmen hade fått vara 8,7m fribärande.

Jag har skissat på en lösning där man fäster reglar mellan de befintliga takstolarna och lägger en regel uppe på som en slags takstol. Det röda på bilden.

Spännvidden på takstolarna är ca 8,7m, 38 grader lutning. Överarmen är 45x195mm

Skiss av takstolar med en extra regel (röd) som lösning för att stödja råspont på tak med stor spännvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har någon råkat ut för samma problematik eller kanske har någon annan lösning?
 
Jag skulle föreslå att du sätter några fler tvärgående reglar för att korta ner spännvidden på den regel som löper parallellt med taklutningen. Den horisontell regeln i nock skulle du kunna skippa.
Kvartotak, är det någon typ av plåttak? Isf bör man vara medveten om att taket blir avsevärt tyngre samt att fundera på om takstolarna håller för denna viktökning.
 
Jag har ännu inte hittat någon bra lösning på problemet. Jag har haft en konstruktör som har räknat på min lösning ovan men han menar på att det går inte räkna hem i mina önskade dimensioner utan att använda sig av underarm.

Jag har funderat på två andra alternativ.

Alt. 1. Grövre bärläkt
Att använda 45x95mm K24 "liggandes" som bärläkt, övriga taket kör jag 45x45 som bärläkt.

Alt. 2. Grövre råspont
Att använda grövre spontat virke där balkongen är. Kanske 30 eller 34mm. Vet inte om det finns så grov råspont?

Den konstruktör jag använde mig av ville inte ens räkna på ovan alternativ utan avfärdade dessa direkt.

Vad tror ni?
 
Dagens konstruktörer kan inte räkna hem någonting som faller utanför standardlösningar.
Jag tycker din ritade lösning ser alldeles lysande ut.
Mina enda förslag är att ta bort den nedre kortlingen och försöka få takstolen att stå på hammarbandet istället samt att få regeln i nocken att ligga på undersidan av din nya takstol. Du skulle även kunna sätt en regel i den övre hanbjälken för att minska spännvidden.
Går du sedan upp på 23 mm råspont så blir det tokstabilt.
 
Jag har undersökt min första lösning lite mer idag och kommit fram till att den inte var lika lätt som jag trodde. Takstolen som sitter i gavelvägg sitter innanför regelstommen vilket gör att jag behöver göra åverkan på den och på fasaden för att komma åt att fästa upp tvärgående reglar. Jag upptäckte också att stödbenen inte är placerade på samma ställe i de två sista takstolarna-

Jag tänker därför att lösningen med grövre råspont skulle vara den enklaste lösningen. Men jag har svårt att hitta någon konstruktör som är villig och räkna på det.
 
Jag är ganska övertygad om att det hade funkat att bara köra råsponten på som det är nu iom att ströläkten ändå kommer att ligga på takstolarna plus en centrerad mellan takstolarna. Men kan du inte bygga en ny takstol som den som sitter längst ut som du lägger mot ytterväggen för då borde väl c/c måttet till yttersta takstolen bli 1200 mm ungefär iom väggens tjocklek. Känns det ändå som att det är förlångt c/c mått så kan du ju även lägga "kortlingar" mellan den nya takstolen och den yttersta som ligger upp mot underkant råspont då får ju ströläkten som ligger centrerad mellan takstolarna stöd av kortlingarna. Känns som enklaste lösningen om du inte bara kör som det är nu och lägger grövre bärläkt längst ut.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Dagens konstruktörer kan inte räkna hem någonting som faller utanför standardlösningar.
Jag tycker din ritade lösning ser alldeles lysande ut.
Mina enda förslag är att ta bort den nedre kortlingen och försöka få takstolen att stå på hammarbandet istället samt att få regeln i nocken att ligga på undersidan av din nya takstol. Du skulle även kunna sätt en regel i den övre hanbjälken för att minska spännvidden.
Går du sedan upp på 23 mm råspont så blir det tokstabilt.
Dagens konstruktörer kan räkna hem sjukt mycket mer än förr i tiden. Problemet idag ligger i att ingen vill betala för det.
 
S Snickarkirre skrev:
Jag är ganska övertygad om att det hade funkat att bara köra råsponten på som det är nu iom att ströläkten ändå kommer att ligga på takstolarna plus en centrerad mellan takstolarna. Men kan du inte bygga en ny takstol som den som sitter längst ut som du lägger mot ytterväggen för då borde väl c/c måttet till yttersta takstolen bli 1200 mm ungefär iom väggens tjocklek. Känns det ändå som att det är förlångt c/c mått så kan du ju även lägga "kortlingar" mellan den nya takstolen och den yttersta som ligger upp mot underkant råspont då får ju ströläkten som ligger centrerad mellan takstolarna stöd av kortlingarna. Känns som enklaste lösningen om du inte bara kör som det är nu och lägger grövre bärläkt längst ut.
Ja, den tanken har slagit mig. Dock har jag inte tjockare väggar än att det blir ca 1425mm om man sätter mot spikläkten. Men min tanke nu är att slå på en extra takstol mot regelstommen och köra grövre råspont i det facket. Har sett att det finns något som kallas tysk råspont som är 28,5mm alternativt om man kör 34mm slätspont.

Även om många säger att det är bara att köra på med grövre råspont eller grövre bärläkt så skulle jag vilja ha en konstruktionsberäkning på det. Men det verkar omöjligt att hitta någon konstruktör som är villig att räkna på det. Av alla de jag har varit i kontakt med har en återkommit med pris, han skulle ha 10 000 för det. De flesta andra säger att det är för litet jobb eller att de inte har tid
 
Okej men skall du riva panelen då för att komma in dit? Men om du gör de å sen lägger den där grövre råsponten så ska det inte vara några problem. Du kan ju även skruva på en regel på sidan om takstolarna för att minska c/c måttet yttligare. Annars kan du ju bygga en ny takstol emellan dom gamla som du nämnde. Du får kanske fälla in en ny regel ifrån stödbenet som är längst ut in till väggen så du har nått att ställa stödbenet på ifrån den nya takstolen. Trallen från balkongen borde ju funka som underarm, alltså förhindra att högbenen glider isär. Men du kanske måste sätta dit limträbalkar för att bära upp högbenen blir kanske onödigt avancerat? 10000 spänn dom vet då att ta betalt men dom skall ju oxå då mat på bordet. Känns onödigt dyrt bättre att lägga det på nått annat kul.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.