Arbete pågår med att dra FTX-kanaler i huset så det finns en fin öppning från källare via 2 plan till vinden. Där tänkte jag dra lite cat6 för att förstärka nätverket.

Innan jag beställer slang. Hur många Cat6 går i flexslang 20 mm respektive 25 mm? Jag kommer dra slangen med kablarna i men man vill ha möjlighet att byta kablage så det får inte bli för tjockt.
 
Stickan56
Går inte att svara på utan du får prova själv. Det beror på vilken kabel du använder, längd på slang, böjar etc.
Kör på grövsta möjliga slang.

Stickan
 
Det finns slang med färdigdragen cat 6 i..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Framförallt beror det väldigt mycket just på hur slangen är förlagd, är den dåligt klamrad påverkar det också negativt. Med det sagt så bör du få i 4 stycken i en 20 mm om det inte är för bökigt och du väljer en tunn cat6 kabel.
 
Brukar använda Yes diskmedel om det går trögt, som Mexitegel nämner 4 kablar i 20mm. Dra helst alla samtidigt och försök få alla kablar parallellt, ej tvistade. Brukar gå bra om man är 2 personer som hjälps åt.
 
F fusion skrev:
Brukar använda Yes diskmedel om det går trögt, som Mexitegel nämner 4 kablar i 20mm. Dra helst alla samtidigt och försök få alla kablar parallellt, ej tvistade. Brukar gå bra om man är 2 personer som hjälps åt.
Forumets elektriker brukar avråda från diskmedel när man drar kablar i rör. Det fungerar bra när man drar i, men sen stelnar det vilket gör det betydligt svårare om man en dag vill dra om kablarna. Silikonspray har jag för mig brukar vara ett vanligt tips.
 
Dheri Dheri skrev:
Forumets elektriker brukar avråda från diskmedel när man drar kablar i rör. Det fungerar bra när man drar i, men sen stelnar det vilket gör det betydligt svårare om man en dag vill dra om kablarna. Silikonspray har jag för mig brukar vara ett vanligt tips.
Behövs det smörja så det enklaste är att använda vanligt vaselin
 
mexitegel mexitegel skrev:
Framförallt beror det väldigt mycket just på hur slangen är förlagd, är den dåligt klamrad påverkar det också negativt. Med det sagt så bör du få i 4 stycken i en 20 mm om det inte är för bökigt och du väljer en tunn cat6 kabel.
16 rör en kabel
20 rör två
25 rör 3-4 Beroende på hur slangen/röret är förlagt.
Använder du siameskabel så går det utan större problem att få in den i 16 rör
 
Om det inte är toklånga sträckor så är två st i en 16mm normalt inga större problem.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om det inte är toklånga sträckor så är två st i en 16mm normalt inga större problem.
Drog i 2st i en sladdrig gul/beige 16slang igår, där det redan gick en tele. Det tog tid, men vi var 2 st, en i källaren som såg till att de ej tvinnades samt smörjde och en som drog. 15m i en villa, från källaren till ett rum i mitten av huset.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Min erfarenhet är tre Cat5e i 20mm rör, med milda böjar och smörjning. Men det är verkligen på gränsen.
 
Tack för alla svar! Jag har köpt 25 mm slang av den hårda varianten och hoppas få i 5 st mjuka Cat 6. Kablarna kan jag lägga i innan röret monteras vilket borde underlätta. Återkommer med rapport efter färdigt jobb
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har du möjlighet (tolkade de som de var raka vägen) kan du ju lägga in avloppsrör 50, 75 eller 110, då kan du få igenom mer i framtiden, går ju att dra rör i röret om man vill de.
 
J jenslundholm skrev:
Har du möjlighet (tolkade de som de var raka vägen) kan du ju lägga in avloppsrör 50, 75 eller 110, då kan du få igenom mer i framtiden, går ju att dra rör i röret om man vill de.
Nja riktigt så mycket plats finns det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.