Vi tänkte dra ut nätverk till vårat förråd som står knappt 10 meter från huset. Har förstått att kabeln skall vara GEL fylld när den skall dras utomhus men har lite funderingar. Kan vi dra i samma gula slang (50mm) som matningen till förrådet går i? Skulle vara skönt att slippa gräva ner fler slangar. Så frågan är, finns det Cat5e (el Cat6) som har isolering som gör att den får förläggas med matningen?
Om inte, skulle vi kunna peta i en vanlig 16mm eller 20mm flexslang i 50mm slangen och dra nätverkskabeln däri och på så sätt få den isolerad från matningen? Eller kommer den förstöras av kylan med åren?
 
Du kan dra i samma kanlisation, det kommer gå bra. Vet inte om den måste vara gelfylld men den ska i vart fall vara klassad för utomhusbruk och förläggning i slang i mark. Dock så håller en vanlig kabel i rätt många år i praktiken också, men prisskillnanden är inte så stor att det motiverar att fuska - om man nu inte har en stump hemma och är för lat för att handla. :)
 
Jag hade satsat på en kabel med bra skärm istället för utomhusgodkänd. En utomhus kabeln är främst avsedd för just utomhus där den ska tåla sol m.m.

Så jag hade dratt i en ny 20 slang eller något som man kan dra i mer kabel i framtiden.

Och glöm inte att ni lägger i extra dragtråd efter att ni lyckas fiska igenom en ny slang :)
 
Skärm är absolut inte att rekommendera eftersom om den inte installeras rätt (anslutning av skärm mot jord) eller om skärmen bryts genom tex. knäck på kabeln så försämras kabelns funktion avsevärt med risk att man inte får någon data genom kabeln.Skärmen blir i dessa fall som en antenn som fångar upp alla störande signaler som den var tänkt att skydda mot. Det är bara i extrema miljöer som det är motiverat med skärmat kablage.

Förutom att en utomhuskabel klarar UV-ljus så tål den också att ligga i vatten vilket en vanlig kabel inte gör med tiden.

En 20-slag som ligger löst är helt hopplöst att försöka dra kabel i, den bara rör sig.

Men bra tips att inte glömma att dra med sig en ny dragtråd, det är lätt att inte tänka på :)
 
ber om ursäkt men jag trodde att det var underförstått att man skulle installera godkända uttag m.m för skärmad kabel? Gör man inte det så är det helt meningslöst.

Nu var det så att man hade bara 10m som det skulle dras kabel i. Spänner man slangen lite grann så går det att dra i en kabel utan som helst problem. ;D
 
Satsa på cat6.
Det finns utp kablar avsedda för utomhusbruk.
 
gnuttisch skrev:
ber om ursäkt men jag trodde att det var underförstått att man skulle installera godkända uttag m.m för skärmad kabel? Gör man inte det så är det helt meningslöst.
Inte bara meningslöst, det är risk att det inte fungerar alls. Men vad anser du vara vitsen med att använda STP/FTP i detta fall.

En installation av STP/FTP är mer komplicerad att installera och det finns en hel del fallgropar att ramla i för "amatören". Tex. att man bara ska jorda i ena änden och att all utrustning också skall vara jordade. mm mm.

Dessutom så förstår jag inte vad 20-slangen gör för nytta - det får du gärna utveckla :)
 
Kravet för att få ligga i samma kanal som elektrisk matning är att man har samma isolationsspänning. Det finns så vitt jag vet ingen vanlig cat kabel som fixar det och därmed blir det krav på egen dragning.
Gelfyld är att rekommendera och även jag skulle gå på cat6 om det finns ett vettigt pris annars 5E. Skärmat är helt onödigt och bara onödig kostnad. 50Hz från elnätet har inte mnsta lilla chans att kunna störa ethernet
 
En elkabel som ligger i rör utomhus har väll för det mesta en mantel som klarar att läggas brevid något med sämre isolering vad jag vet. Men ingen har frågat vad det är för typ av kabel som redan ligger.
 
Det är nog inte bara för det mesta utan alltid, förutsatt en korrekt installation av elen. Invid en kabel är det alltid ok att lägga vad man vill av elsäkerhetsskäl, störningar osv är en annan fråga men det är ofta inget problem heller.
 
Jag har haft 20 meter cat5 kabel ute i det fria bland sommar sol och även kalla vintrar som -25 det fungerade utmärkt man bör dock inte röra den när det är kall ute.
Tror inte du får några problem om du lägger den i slang.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
För 15 år sedan drog en kompis den billigaste tp-kabeln han hittade mellan sitt och grannens hus. Den ligger 5cm under gräsmattan och fungerar än idag. Detta är i Luleå.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Här kommer väl biktbåset för den här veckan.
För många år sedan åkte jag förbi biltema och köpte helt vanlig flexslang och en rulle cat5e. Detta grävdes ner i gräsmattan precis som det var utan annat skydd och kabeln fungerar än idag med gbit och ser inga störningar på det (övervakning i switchen).
Osäker på exakt hur många år sedan det var men skulle uppskatta att det var ca 7 år sedan.
Visst, jag skulle kunna tro att den flexslangen går sönder om jag försöker dra om en ny kabel däri, men det får vara tills den dagen det inte fungerar längre.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Jag får trängas med dig :)
Skickade ned 6 vanliga Cat6 i ett 50 rör under infarten och den är nog 7 år nu utan problem
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Så då kan vi enas om att så länge man inte ska använda det till livsupphållande utrustning, så fungerar det ganska bra i flera år klart godkänt ** trumvirvel**
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.