M
Jag har ett gäng övervakningskameror som jag idag kör via wifi. Följde med en kabel till varje som det står Cat5E på. Jag tycker det ibland segar lite, har 12-13m och x antal väggar mellan routern och kameran längst bort så jag funderar på att dra kabel istället. Alla kameror sitter så att elen är dragen fram till respektive kamera på vinden men routern sitter såklart i boutrymmet. Jag funderar på om det går att dra 1 kabel från routern upp på vinden och om det finns nån box som man kan sätta upp för att koppla alla kameror till. Typ som en förgreningsdosa/splitter? Nått liknande som jag har för att få 4 usb från ett USB-uttag från datorn.
 
Vad du söker är en switch. Finns tretton på dussinet att välja på, men välj en som inte är den allra billigaste. Gärna med några fler portar än vad du behöver direkt. Switchen behöver naturligtvis strömförsörjning.
 
OM dina kameror kan strömförsörjas via ethernetkabeln (PoE, Power over ethernet) så är det rätt smidigt, men lite dyrare, att skaffa en switch med PoE. Man får se upp lite, för många switchar med PoE har inte strömförsörjning på alla portar, utan på några få.....

Ska man ha en vanlig switch utan PoE är Netgears blåa plåtswitchar ett rätt bra val.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
R
Gammal beprövad modell så den kommer funka utmärkt(y)
 
M
Vad rekomenderar ni för kabel? Som sagt, på dom korta 1meters som medföljde kamerorna står det cat5E, men på kjell.com så finns det knappt nån sån att tillgå, dom flesta heter cat6. Fungerar det med cat6?
Fråga 2, blir ganska drygt att köpa färdiga 15meters längder, är det ide att köpa lösmeter och kontakter och försöka skarva ihop själv?
 
O
Det går utmärkt med CAT6. Båda har 8 partvinnade ledare och är i grund och botten samma kabel. Skillnaden är striktare kvalitetskrav. En enhet som bara klara CAT5E använder 4 av de 8 ledarna medan en enhet som kör CAT6 använder alla 8 ledarna.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad rekomenderar ni för kabel? Som sagt, på dom korta 1meters som medföljde kamerorna står det cat5E, men på kjell.com så finns det knappt nån sån att tillgå, dom flesta heter cat6. Fungerar det med cat6?
Fråga 2, blir ganska drygt att köpa färdiga 15meters längder, är det ide att köpa lösmeter och kontakter och försöka skarva ihop själv?
Kjell är riktigt dyra på patchkablar.
Här är det billigare tex.
https://www.discatonce.se/se/kablar...5e/goobay-sfutp-cat5e-patchkabel-15m-lila.php

Blir ju snyggare, och är roligare att dra egen kabel, men billigare blir det nog inte.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kjell är riktigt dyra på patchkablar.
Här är det billigare tex.
[länk]

Blir ju snyggare, och är roligare att dra egen kabel, men billigare blir det nog inte.
Shit, det var ju halva priset mot Kjell!

Jag jämförde Kjells priser, typ 5st 15m a 249kr = 1250kr mot 100m lösmeter för 700kr och 10 lösa kontakter för 99kr.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kjell är riktigt dyra på patchkablar.
Här är det billigare tex.
[länk]

Blir ju snyggare, och är roligare att dra egen kabel, men billigare blir det nog inte.
Har köpt massor med patch-kablar från discatonce och är speciellt förtjust i Goobay där kontakt-blecket har "hundöron" som skydd:
Goobay patch-kabel med orange skyddshylsa och "hundöron" på kontakten, köpt från discatonce.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
CAT6 går oftast bättre än 5E. Dock kan den vara lite styvare och tjockare så kan vara svårare att dra den igenom små VP-rör och annat.

Köpa på lösmeter går utmärkt. Det går oftast att göra utan verktyg men det blir betydligt enklare om man har rätt verktyg för det.
 
Jag har också öronen men gillar dom inte alls.
 
J Jensa86 skrev:
CAT6 går oftast bättre än 5E. Dock kan den vara lite styvare och tjockare så kan vara svårare att dra den igenom små VP-rör och annat.

Köpa på lösmeter går utmärkt. Det går oftast att göra utan verktyg men det blir betydligt enklare om man har rätt verktyg för det.
Vad menar man här med "cat 6 går oftast bättre"?
 
A Andy78 skrev:
Jag har också öronen men gillar dom inte alls.
Haha, gissar att du gillar någon av nedan bättre. Den övre varianten är mitt "hat-objekt" eftersom det är så otrolig trögt att få ner skyddet hela vägen för att få den att lossna. Speciellt irriterande om det är trångt i patchpanelen. Den undre är kanonbra men har inte kommit ner tillräckligt i pris för hemmabruk. De som saknar skydd är inte ens värt att diskutera! :D
Två vita ethernetkablar med RJ45-kontakter, en med skydd för fliken och en utan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två orange nätverkskablar med RJ45-kontakter, en med skydd över klämmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.