Håller på och bygger nytt hus och har installerat rör och dosor för nätverk men står i valet och kvalet om jag skall bygga upp ett Cat5E nät eller jag skall köra på Cat 6. Det blir ju allt lite dyrare med Cat6 men spelar kanske inte så stor roll i sammanhanget.

Har bara möjlighet till ADSL fram till huset, förhoppningsvis ska det fungera med telias 24/1 om jag har lite tur.

Skall visst gå att köra GigaBit även över Cat5E, men krävs det då någon speciell sorts Cat5E kabel eller det fungerar med vilken som UTP, FTP?
 
Cat 5E, 6 eller 7 det är frågan det.
För 5 år sedan sa man att det var OMÖJLIGT att köra mer än 100 MBPS över tråd, vilket visade sig vara felaktigt. Vad jag vill ha sagt är att det är svårt att sia, speciellt om framtiden. Så om 5 år kanske det är möjligt att köra 10 GBPS.
Således om ekonomin tillåter så är det ju aldrig fel att sätta den högst klassade kabeln för då har du större möjlighet att utnyttja hastigheten genom kabeln maximalt.
(Tror dock inte att Cat 7 kablar är så vanliga i handeln än).

Om det nu är så att det enda du kommer att använda ditt nätverk till är att surfa på internet, ja då kan det kvitta för då har du ju begränsningen i accessen. Men även här går ju tekniken framåt.
Om du däremot funderar på att ha en central filserver exempelvis för lagring av filmer och musik, ja då är du ju intresserad av så snabb hastighet som möjligt.

Sen vilken typ av kabel (skärmad eller oskärmad) så tycker jag personligen att den skärmade är lättare att dra pga sin styvhet genom rör, så den hade jag valt. Dessutom är den mindre känslig för störning om ex.vis rören för ditt nätverk tvingar korsa ett härke av rör med strömkablar.

 
Skillnaden i pris mellan Cat5 och cat6 kabel är väl försumbar?
 
Försvinner inte vinsten med skärmad kabel om inte hela kedjan är skärmad(dvs dator till dator)? Skärmad är väll mest för industri( miljöer med mycket störning) m.m. dvs onödig kostnad i villor. Men jag är ingen expert på området.
Jag själv har dragit in CAT 6 oskärmad i mitt nya hus och hoppas jag inte gjort bort mig  :)
 
Idag skulle jag dra oskärmad cat 6 för ett datornät,

Prisskillnaden mellan cat5E och cat6 är liten. För liten för att man ska vara dumsnål enligt mig, Cat7 är ingen riktig standard ännu och därmed tycker jag att den är onödigt dyr.

I ett vanligt hus ska man INTE dra skärmad cat5/cat6. Skärmat kablage ska jordas på rätt sätt för att fungera bra och man riskerar ändå jordstörningar.

Skärmat kablage togs fram för att klara svåra signalstörningar och sånna har man inte i en vanlig bostad. Enda gången jag har behövt ta till skärmat hittills var i en tillverkningsindustri med 10 000 volt, frekvensstyrda maskiner.


 
Då får det bli Cat 6 då. Vet att prisskillnaden inte är så stor på just kabeln. Men sen tillkommer uttag, patchpanel m.m som kostar lite mer till Cat6. Och utbudet av Cat6 material är inte heller lika stort som till Cat5E.
 
Holmis skrev:
Då får det bli Cat 6 då. Vet att prisskillnaden inte är så stor på just kabeln. Men sen tillkommer uttag, patchpanel m.m som kostar lite mer till Cat6. Och utbudet av Cat6 material är inte heller lika stort som till Cat5E.
Har dragit Cat 6 i väggarna men resten Cat 5e. Är tämligen lätt att byta uttag + patchpanel den dagen 5e inte räcker till.
 
Cat 6 paneler går att hitta till vettiga priser.

Uttagen kan det vara värre med och i de fallet skulle jag också ta 5E för nuvarande och byta när behovet av ett äkta cat6 ev uppkommer. Detta är förvisso utanför standarden och pressar därmed marginalerna men det brukar funka alldelles utmärkt
 
Har man bara laggt rören kan man lätt byta ut kabel i framtiden och det är DÄR jag tycker man skall tänka frammåt. Angående typ av kabel så spelar det mindre roll man enkelt kan rycka ur den gammla kabeln. Men självklart skall man inte tveka om man får bra pris på Kat6.
 
Jag tycker att prisskillnaden idag är så liten mellan 5E och 6 att det är dumt att välja något annat än 6. Har man en väldigt tajt budget så kan man givetvis prioritera annat.

Det är klart att man kan dra om kablarna men det kan vara ganska jobbigt om det strular. Det gör det alltid någonstans, speciellt om man har dragit slang istället för rör.
 
Själv drog jag skärmad Cat5E kabel i huset, men det var inte ett allternativ att dra något annat eftersom jag redan hade 200m kabel liggandes, det räckte med att lägga pengar på patchpanel, router & switchar.
 
Vi har idag bestämt att vi ska köra cat6a i huset, skärmad kabel.
Detta då vi ska ha bredbandsTV och den krävde denna kabel
 
Låter konstigt! Vad använder du för BredbandsTV som kräver skärmad cat6a?

Eller menar du att du skall köra analog-tv i kabeln? Då kan du ha skärmad cat6a.
 
Ja detta undrar jag också.

Ska den gå analogt så kan jag förstå skärmen men ska den gå digitalt så räcker det garanterat med en vanlig 5:a, även om 5E eller 6 naturligtvis är bättre
 
Hmm Försäljningsargument? Hur många kb/s krävs för överföra "äkta" bredbandstv?
Om man bortser från övrig last måste ju gammla 10Mbit prylar funka? (Fick stabilt ut ca 800Kb/s på den tiden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.