Jag var på Beijer och frågade vad man skulle ha för att limma golvgips och då tog de fram ett lim som heter "CASCOFLEX" och sa att det funkar lika bra som alla andra mångdubbelt dyrare gipslim.

Vad tror ni om det?

// Lidman
 
Hjälp, är det ingen som vet nåt? Jag ska ju snart limma och det är ju inge kul att göra fel. Ardex S48 var helt enkelt för dyrt för min plånbok just nu :'(

// Lidman
 
Kontrollera med leverantören/branchorganisationerna om godkända produkter.
Personligen valde jag just S48 för att det var godkänt! I den totala budgeten för hela badrummet var ju priset för S48 en spottstyver 85.000/800= knappt 1 procent och då har jag halva säcken kvar till nästa badrum!
 
Ja, det kan ju vara bra om det är godkänt. På Beijer sa säljaren att den källan kom från en känd firma inom golv/byggbranschen (inga namn nämnda här). De använde också vanligt trälim till golvgipset, även i våtrum, men rekommenderade CASCOFLEX för att vara på den säkra sidan. Vi gick och frågade en annan säljare på färg/tapet-avdelningen (fortfarande på Beijer) och han sa direkt CASCOFLEX.

De sa att det inte spelar nån roll eftersom det ändå ska på tätskikt över alltihopa. Ska man tro på detta?

Jag känner mig lite orolig i alla fall. :-/

// Lidman
 
Njaa, det där med tätskikt har nog inte med saken att göra. Det som jag tror ev. skulle kunna vara problemet är om det inte har tillräcklig hållfasthet.

Tanken med att limma är ju att skivorna skall bilda ett "homogent" material där skivorna inte kan röra sig mot varandra.

Huruvida cascoflex duger eller inte har jag ingen aning om, men jag tror att det limmet i torkat skick är betydligt mjukare än de cementliknande limmen (Ardex, Lip etc.). Så det ger sannolikt andra egenskaper, men om det duger...

Tittar man hos Casco (hemsidan) så rekomenderar ju dom att man skall använda husfix rapid.
 
Jag har bytt till Husfix Rapid, det känns säkrare. Det kostade 230 kr för 2,5 kg.

// Lidman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.