Hej,
Har satt Casco och använt WetBlock och AquaStop. Någon som har erfarenhet av detta? Jag menar WetBlock är ju som ett spackel och känns jätte skumt att använda i överlappen osv

Vad säger ni andra?

Jag skulle inte rekommendera detta till någon!

/Sulan



Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
När vi byggde badrum för ett par år sen så kollade jag upp olika godkända, och testade, tätskikt. De mäts ju i s/m enhet på ångmotstånd av nått slag. Vad jag minns var Mataki Rubbox det bästa....ängars så fick man det man betalade för vad jag minns, dvs billigare lite sämre -grovt, det finns säkert undantag.
 
Casco var inte på något sätt billigt. Bara lite skumt med detta WetBlock...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Nej, inget tätskikt är nog billgigt. Sanrare mer eller mindre svindyra :)
 
Kan rekommendera LIP, de klarade sig bäst i SP's test - finns ett par trådar om det här.

Man skall inte hänga upp sig för mycket på foliens ånggenomgångsmotstånd. Det viktiga är att systemet som helhet fungerar bra.
 
Nu mer är ju alla? tätskiktstillverkare godkända enl. etag 022, så SPs test kan man nog bortse från idag
 
Ja, det kanske dom är ja. Försökte förstå mig på Biltemas märkning, på deras står att det är godkänt enligt VTT C214/02. VTT är väl finnarnas motsvarighet till SP? Jag tycker att det är svårt att se om de har testat enligt samma standard som SP.
 
nino skrev:
Nu mer är ju alla? tätskiktstillverkare godkända enl. etag 022, så SPs test kan man nog bortse från idag
Det ska bli spännande att se ett oberoende test från SP med etag 22 testmetoden.
 
Det är väl SP som testar alla tätskiktskonstruktioner idag? tror jag iaf...
 
Det är upp till varje tillverkare själva att avgöra hur dom vill genomföra sina tester, själva, via något renommerat testinstitut eller någon annan.

Så precis som CE-märkning och alla annan självcertifiering är den inte vatten värd (om uttrycket tillåts ;) ) innan någon oberoende gjort offentliga tester. Det har vi ju redan sett exempel på ;)
 
Fast alla duksysyem torde väl klara sig rätt okej i d flesta tester och framför allt klara sig bra i praktisk tillämpning i ett badrum annars skulle ju badrum byggt med rollat tätskikt typ -05 bara vara att riva...

Det jag menade här var att systemet var meckigt där man använde ett spackelliknande lim (WetBlock som blandas som ett fix från pulver) i skarvar osv. Såldes kändes det som det enkelt skulle bli fel då man satte det och sätter man det inte på rätt sätt så är man ju stekt... Och hur smidigt/lätt att få rätt ett system är får man ju inte svar på i något test.

Blir ett duksystem rätt satt så kan man bada i frid :)
Det tror iaf jag så det hela handlar väl mer om att få det satt på rätt sätt eller vad säger ni?

/Sulan

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Bara som kommentar så har jag kollat min stämning av tätskiktet noga och allt ser bra ut. :D

/Sulan
 
Jag skall snart tätskickta/kakla för första gången och tänkte använda Casco eftersom det finns lättillgängligt.

Blit lite nyfiken på vad TS använt för system. Wetblock finns ju inte med i någon av de 3 godkända systemen som Casco rekommenderar.

Edit: Ser visst att et finns med i system 1, där man använder folie, men inte i något av de rollade systemen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.