ska bygga nytt och grannarna har börjat opponera sig mot min carports placering :'( hur långt från tomtgränsen får jag placera den? kan grannarna hindra mig från att bygga? har väldigt liten tomt, så det finns liksom inte så många alternativ...
 
minst 4 m från tomtgräns för huset iallafall, vet inte om det gäller carport också?
 
ne förresten, garage ligger ju ofta mycket närmre än så. Kolla med kommunen!
 
detaljplanen är inte helt glasklar och det känns som om grannarna då har en ganska stor "say" i det hela. kanske ska vänta tills bygglovet gått igenom och sedan bråka vidare med grannarna? suck
 
Går bygglovet igenom så är det ju inget snack om saken?
Jag har ett krav på minst 1.5 meter....du skriver om detaljplan, så jag antar att du bor i tätort eller stad inte samlad eller spridd bebyggelse ?
Har du inget annat krav på dig och följer gällande regler med avstånd så får grannarna det svårt att få igenom nånting. Sen vet jag ju inte omständigheterna ?
Kanske kan ni nå en lösning som passar alla ?
Skriv gärna och förklara problemet ?

Mvh,

Peder
 
Har du en fristående carport så är det oftast 1,5 m som gäller. Är den vidbyggd huset så räknas den till "huvudbyggnaden" och då gäller ofta 4,0 eller 4,5 m som närmsta avstånd till granne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.