Hej! Vi ska bygga carport, längd 6 meter och djup 5 meter. 7 graders lutning på taket som kommer vara högst på höger sida och lägst vänster sida sett framifrån. Vi vill inte ha mitt stolpar om det går att undvika och har tänkt bygga fackverksbalk förvatt få det tåligt. Vi bor i NV Skåne där 20 cm räknas som svårt snökaos. Vi undrar lite om dimensioner på träet fär att få det hållbart? Taket kommer vara av plåt så det väger inte många kilo.
Mvh Viktoria
 
Ska takstolarna vara 5m eller 6m?
 
Om du köper färdiga takstolar får du hjälp med konstruktion och dimensionering och får ritningar till bygglovsansökan.
 
B bossespecial skrev:
Ska takstolarna vara 5m eller 6m?
6 meter.
 
F fribygg skrev:
Om du köper färdiga takstolar får du hjälp med konstruktion och dimensionering och får ritningar till bygglovsansökan.
Bygglovsansökan är färdig. Då vi har mycket som ska renoveras vill vi hålla kostnaderna nere.
 
V Viktoria91 skrev:
Bygglovsansökan är färdig. Då vi har mycket som ska renoveras vill vi hålla kostnaderna nere.
Om du har bygglovsansökan kan du väl kolla takstolsritningen så ser du ju dim på virket?
 
F fribygg skrev:
Om du har bygglovsansökan kan du väl kolla takstolsritningen så ser du ju dim på virket?
Varför skulle man ha en takstolsritning till bygglovsansökan? Den behövs ju tidigast till startbeskedet. Det är därför dessa frågor ställs av ts.
 
F fribygg skrev:
Om du har bygglovsansökan kan du väl kolla takstolsritningen så ser du ju dim på virket?
Har ju uppenbarligen ingen ritning annars hade jag inte frågat.
 
V Viktoria91 skrev:
Har ju uppenbarligen ingen ritning annars hade jag inte frågat.
I Takstolsboken kanske du finner vad du behöver för att dimensionera om du inte har tillgång till TrussCon
 
F fribygg skrev:
I Takstolsboken kanske du finner vad du behöver för att dimensionera om du inte har tillgång till TrussCon
Tack! Vad är TrussCon?
 
V Viktoria91 skrev:
Tack! Vad är TrussCon?
Det program som brukar användas av takstolskonstruktörer
 
F fribygg skrev:
Det program som brukar användas av takstolskonstruktörer
Det har vi tyvärr inte.:crysmile:
 
V Viktoria91 skrev:
Det har vi tyvärr inte.:crysmile:
Låna (på bibblan) eller köp takstolsboken om du inte ska köpa färdiga takstolar
 
Jag hittade den online.:cool:(y)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
V Viktoria91 skrev:
Hej! Vi ska bygga carport, längd 6 meter och djup 5 meter. 7 graders lutning på taket som kommer vara högst på höger sida och lägst vänster sida sett framifrån. Vi vill inte ha mitt stolpar om det går att undvika och har tänkt bygga fackverksbalk förvatt få det tåligt. Vi bor i NV Skåne där 20 cm räknas som svårt snökaos. Vi undrar lite om dimensioner på träet fär att få det hållbart? Taket kommer vara av plåt så det väger inte många kilo.
Mvh Viktoria
I vilken snözon ska byggnaden uppföras, alternativt kommun?
Bärningen av taket kan även utföras med enkla balkar så slipper ni bygga egna takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.