Byggahus garaget


Hejsan


Nu är det äntligen dags! Har redan börjat gräva! Dags att gjuta golv i min carport, 6x6,60, och göra garage av den. Turligt nog fanns den med sina tre väggar, byggda på lecastomme, redan när jag köpte huset och för mig återstår ”bara” att gräva ur, bygga kulvert till huset, isolera, installera golvvärme, gjuta golv med uttag för saxlyft och stolpstöd till min 500kg travers osv........

Öppen carport med tre väggar och diverse byggmaterial och verktyg inuti i förberedelse för ombyggnad till garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bor i Stockholmstrakten och har tillgång till grävare, lastbil och en massa kuliga verktyg vilket hjälper mig med att hålla kostnaderna nere.

Jag har under några år köpt på mig mycket av det jag behöver till bygget och kompletterar nu med saxlyft, lecablock och lite annat smått och gott.


Ska försöka lägga in bilder vartefter så att det blir liiite roligare att följa tråden. Eftersom jag jobbar variabla tider och ofta inte sover på hemmaplan kommer det dessvärre ta lite tid!

Grävmaskin som förbereder marken i ett garagebygge med synlig leca-vägg och hastighetsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för carportomvandling med grävningsområde, makadam och delar av en grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser har jag grävt ur 60 cm i carporten för att få en bra makadambotten över lerjorden med kullersten och däremellan (snart!) N2 markduk. Jag var tvungen att först gräva mig ner i marken utanför ”garaget” för att komma in med grävaren då det var lite lågt i tak.


Tanken är att, uppifrån och ner, ha en platta som är 10-15 cm tjock, under den har jag ”fet” armering med förstärkningar för saxlyftgropen samt traversfästen på 6/7 ställen och slang för vattenburen värme, avlopp, el, sedan cellplast som är 125 mm tjock i två lager (dock har jag isolering över till tre lager - överkurs???), under detta ett lager, ca 15 cm 4-8 mm makadam (som gjuthjälpen tipsade om) för att få en slät yta före isoleringen och innan det 0-32 makdam ovanpå min N2 markduk.


I det ena hörnet av carporten har jag dessutom grävt en djuuuup grop som ska bli en kulvert till huset. Just i detta nu är tankarna att jag ska ha en gång med ståhöjd under mark mellan hus och garage. Den behöver ”egentligen” bara rymma mina kulvertslangar till golvvärme och vatten samt ev. kabel till internet övervakningskameror osv. Men det vore väl kul att kunna gå de 6 - 8 metrarna till garaget i en hemlig gång under mark om det regnar - eller? :-D

Utgrävd grop för grundarbete med makadam, slangar och en stege vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu nerifrån!


Grundarbetet är ju alltid viktigast och min första fråga måste ju vara hur tjockt lager 0-32 jag ska lägga innan det avslutande 15 cm lagret av 4-8 makadam läggs ut och paddas hårt. Det skulle ju kunna hända att jag grävt ur för lite om jag behöver ett tjockt lager 0-32! Botten i dagens carport, det jag grävt ner mig till, är lerig hyfsat hårt packat jordgolv. I kulvertgropen har jag kommit ner till väääldigt tät och hård lera med inslag av sten. Min tanke, hittills, är att hyra en 400 kg padda och trycka till 0-32 ordentligt. Är 400 kg padda för tung för ett 4-8 mm 15 cm lager och ska jag isåfall till detta lager hyra en lättare padda?


ARMERING

Till traversanordningen har jag införskaffat 4 kraftiga runda stålstolpar som jag tänkte bulta fast i golvet i hörnen. Jag har ytterligare balkar som jag tänkte fästa dels innanför mittstolpen mellan garageportarna och dels mittemot denna inne i garaget - på ngt sätt! En av frågorna blir då naturligtvis - hur? Min tanke är extra armering i hörnen men även kanske en tjock stålplatta i vardera hörn med påsvetsade muttrar och ev infästningar som gjuts fast i samband med att golvet gjuts. Det hela måste väl galvas så att det inte rostar. Räcker det med att jag lackar själv med galvspray på burk eller måste detta göras professionellt? Några förslag på hur stolpplattan ska se ut? Traversen ska kunna lyfta 500 kg och förflyttas i både x och y axel. Mer om detta senare.


I det hörn där kulvertgropen ligger har jag grävt mig ner till ca. 3 m djup vilket betyder att jag inte har någon packad mark under som en god grund för detta hörns stålstolpe. Räcker det att mura upp en lecastolpe under mark som återfylls runt om som stöd för stödplattan till min runda stålstolpe eller behövs det starkare doningar?


Tanken är att mura upp 3 väggar i kulvertgropen på en gjuten platta och sedan gjuta plattan ovanpå väggarnas lecablocken för att få en slät enhetlig yta på garageplattan. Eftersom jag har lecamur på 3 sidor i carporten behöver jag (enligt gjuthjälpen) ingen kantförstärkning. Vid kulvertgropen och på motsatt sida är muren redan förstärkt. Carporten är dessutom ett suterränghus med en liten källare under det vinterbonade rum som finns innanför den inre carportväggen.



Jag vill ha en saxlyft och har ev. hittat en som skulle passa. Den ska sänkas ned i golvet, vilket jag tycker är utmärkt, och även den behöver väl extra armering? Hur tjock måste plattan vara under saxlyften? Den ska klara 3 ton. Dessutom ska jag ha ett avlopp i saxlyftgropen och en sluttande avrinning/markränna på 6 meter i mitten av garagegolvet. I avslutningen av den tänkte jag gjuta en fett/oljeavskiljare med sandfång som sedan fortsätter ut till ytterligare en avrinning/markränna, typ Biltemas, som går längs hela garaget och fortsätter ner i ett rör kopplat till takavrinningen.


Många moment men ännu fler frågor. Och jag tror jag stoppar här och återkommer senare med fler bilder och frågor.


Alla inputs är välkomna även vad gäller planering i övrigt. Kontakter, belysning kan man väl aldrig få för mycket av? Jag ska ha halva garaget som hobbyyta med min bandsåg,spånsug, pelarborrmaskin, slip osv och på den andra vill frugan ha bilen. Det låter väl rimligt? ;-)


Busster
 
  • Gilla
joakim_j och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.