Har en fundering på att bygga en pergola liknande carport, i anslutning till huset.

Tanken var då att reglarna skulle vila på skalmuren på hussidan och sedan stolpar på andra sidan. Stolparna vilar i tomtgräns - 30cm. Inget konstigt med det egentligen, det är en vanlig konstruktion.
Grannens hus är dock mellan 2-3m från tomtgränsen med fasad IE60 och panntak.

Men blir det ngn skillnad rent lovmässigt om man

A) täcker hela Carporten med tak, dvs uppifrån blir det en sammanhängande takyta (om än olika nivåer över mark)
B) täcker endast en del av Carporten men >15 kvm, och det finns ett takfritt utrymme mellan hus och carportstak
C) som B) men taktäckt yta <15 kvm




Vi har inga andra byggnader, där vi tänkte göra detta står en fristående Carport och förråd på ca 33 kvm som måste rivas.
Men vi vill gärna ha Carporten sammanbyggd med huskroppen med bärande reglar för att slippa en rad stolpar mot huset och gärna en enklare lovhanteran, om det går.
 
N
Hej
Dina frågor är relaterade kring vad som kommer att hända med taket och om det förändrar förutsättningarna för bygglov beroende av om taket är helt eller delvis täckt. Kan du beskriva på vilket sätt du funderar kring detta för att leda in mig på rätt tankar.

Mitt råd till dig är att låta den befintliga byggnaden - ditt förråd finnas kvar på platsen tills allt med stadsbyggnadskontoret är klart. Mina egna tankar rör sig mer kring brandrisk och att grannens hus redan befinner så pass nära tomtgräns och hur det kommer att hanteras.

Vill du återkomma med mer information?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.