Hejsan!
Tänkte fråga om råd får hur jag får till en carport mellan hus och garage.
En bild på hur jag hade velat ha det på ett ungefär.
Hus med snötäckt tak och garage, försedd med en digitalt infogad blå carport mellan byggnaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bil parkerad mellan ett vitmålat hus och ett garage, i vintersetting med plats för carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort i denna situation? :)
 
M
Är det inte bättre att du bygger en carport framför garageporten i anslutning till garaget? Bygger du en mellan garage och hus så lär du få problem med takavvattningen.
 
Jo de va just det med takavvattningen...:thinking:
 
Hemmakatten
Bygger du en carport som sitter fast i både bostadshusen och garaget så ökar BYA, byggnadsarean, väldigt mycket. Dvs den ökar med arean på både carporten och garaget.

Troligen är inte tillåten BYA för din fastighet så stor. Men kolla för säkerhets skull i detaljplanen.

Personligen tycker jag inte en sådan lösning skulle bli snygg även om det skulle visa sig vara godkänt. Dessutom kommer fönstret på gaveln att bli skymt.

Förslag ovan om att förlänga garaget med en carport låter mer attraktivt, med grannens tillstånd. Men du måste fortfarande kolla att detaljplanen tillåter det samt söka bygglov.

Om du inte får bygglov är alternativet att bygga en bygglovsfri Attefallskomplementbyggnad som carport. Den måste dock vara fristående och ligga 4,5 m från fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det enhetligaste skulle nog vara att bygga på garaget i sidled.

Vit villa i snölandskap med garage, röd pil och blå markering illustrerar föreslagen sidleds utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Hemmakattem: ah dedär med bya hade jag inte alls koll på.. tack för den infon!

Johannes: jo det är ju drömmen, att bygga ut garaget till dubbelgarage! Men de får tyvärr vänta något/några år
 
Låt det vara tills budget finns då, eller bygga en carport som jag visade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.