På en carport som den på bifogade bilden lutar ju taket åt ena sidan, kan en carport med liknande takkonstruktion, dvs takbjälkar som ligger på ett hammarband, byggas om man vill att carporten ska luta 10 grader mot baksidan, dvs är som högst framtill och lutar sedan ner några dm till baksidan, utan höjdskillnad mellan gavelsidorna?
Takbjälkarna kommer ju då att luta 10 grader mot carportens baksida (men stå rätvinkliga mot hammarbandet), innebär detta en svagare konstruktion som kan innebära att takbjälkarna kan lägga sig?
Ska man istället placera hammarband på fram och baksidan, så att takbjälkarna ligger från framsida till baksida med 10 grader lutning, istället för som på bilden från ena gavelsidan till andra gavelsidan med lutning?
 
  • carport_b.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ju avsevärt längre spännvidd i carportens längdriktning jämfört med ovanstående ritning. Risk att du måste använda något lite mer avancerat än "bara" bjälkar. Alternativt kanske man kan sätta upp en stötta med en tvärgående balk någonstans i mitten.
 
Jag menar alltså att takbjälkarna ska stå tvärgående från ena gavelsidan till andra precis som på bilden, men istället för att luta ner mot ena gavelsidan luta ner mot carportens baksida.
 
Förhoppningsvis förtydligas min något luddiga beskrivning, så här menar jag:
 
  • garage.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger du på en stolpe på mitten på varje sida så är det nog rätt enkelt. Vill du bara ha fyra stolpar så skulle jag tippa på att du behöver ett par limträbalkar eller dylikt
 
Fick du ihop någon carport? Det har ju gått lite drygt 6 år :)
Ska till och bygga samma modell som dig men hittar inga ritningar
Mitt blir ca 3m brett och 8m långt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.