Hej
Jag har fått en jobbig granne som har överklagat till absurdum att min carport/förråd ska ligga på 4,5m avstånd från tomtgräns medan deras förråd ligger på mindre en en halv meter från samma gräns, precis som så gott som alla andra grannar ... jag vet, ingen frisk människa men men ...

Jag har 2 frågor:
1- Eftersom deras förråd låg där när vi köpte tomten ... kan jag verkligen inte göra något åt saken?

2- Om det vill sig illa och all logik i lagen slängs ut genom fönstret och de vinner så håller jag på att kika över några alternativ. Ett av de är att bygga en carport som har stödben bara på ena långsidan, som i bilden nedan:
cedarlands-carport-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan: Om jag sätter stödbenen på rätt sida av dessa 4,5m men taket över den prickade marken … är det ok? Självfallet kommer allt vara på min tomt, inget kommer att hänga över någon annans tomt eller gata heller.

Hälsn.
 
Grannens förråd (om det är byggt enl. friggebodsreglerna) får bara ligga så nära gränsen om ha fick tillstånd av sin granne när han byggde. Han har bevisbördan, så var det bara muntligt, kan han ha problem.

Kan han inte visa på ett godkännande så är det ett svartbygge. Det kan vara preskiberat om det byggdes för mer än 10 år sedan.

Jag har lite svårt att se vad din granne kan ha för giltiga argument för överklagande, om du vill bygga i enl. med detaljplanen. Du skulle även ha skaplig chans att få bygga närmare än 4,5m. Grannens synpunkter tas i beaktande vid beslut, men han har ingen vetorätt.

Just carport har jag för mig att man kan få bygga på prickad mark.
 
Grannen har ett godkänt bygglov från kommun. Men, det fanns en säljare av både grannes och min tomt som sa en gång i tiden att "javisst får ni bygga 50cm från tomtgräns så länge som ni tillåter de blivande grannar göra detsamma". Det gick den här knasiga grannen med på ... men nu när vi vill så går de inte med på det längre. Jag vet inte om det de kom överens om är muntligt nog eller inte men för att dra det vidare ... men de har drivit mitt bygglov långt ... sista instans nu :thumbdown:

De har inga som helst giltiga argument enligt de tidigare instanserna, de argumenterar om skugga på busk häck, värdet på deras hus kan gå ner (jag skulle vilja se en exakt matematisk formell som bevisar att ett huspris går ner om si och så händer i ett område/marknad som lever på "antaganden" om pris och värde, lycka till), samt att vi förstör deras vy utåt med vår byggnad som kommer att vara bakom deras 2-3m höga buskhäck ( :x ) ... det är på den nivån ...

Gällande min carport ... jo, jag vet ju att vi får bygga ... för kommun och de andra 2 instanserna vi varit uppe till.

Men frågan är vad är det egentligen som gäller när man säger att man "bygger på prickad mark"? Om jag täcker prickad mark utan att sätta ett enda spadtag i den prickade marken ... är det ok eller inte? Med ok menar jag då att jag finner mig inom ramen av de där förb*nnade 4,5m?
 
Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig. Men det är normalt inte prickad mark mot tomtgräns, ofta är det prickat mot gatan. Så prickning har inget med 4,5m gränsen att göra. I de flesta detaljplaner har man en gräns för byggande 4,5 m från gräns.Men det har alltså inget med prickning att göra.

Det är vanligt att man i moderna detaljplaner tillåter just garage (etc.) närmare tomtgräns ex. 1m från gräns. Klla vad planen säger. Just av den anledningen brukar man också acceptera garage närmare tomtgräns som mindre avvikelse i de fall planen inte utrycker det.

Om du faktikst har prickad mark så spelar det ingen roll om du bygger ett utskjutande tak eller ej. Det är byggnadens projektion på marken som räknas. Men normala takfotsutsprång etc. räknas inte in i byggnadens placering (de får dock inte gå över gräns till granne). Men som sagt just carport säger vissa kommuner att man får placera på prickad mark. det går att få bygglov som mindre avvikelse.
 
Oook ... men då är det inte prickad mark vi pratar om här.

Vi har kollat med detaljplanen och det anses som en mindre avvikelse. Grejen är den att vissa anser att "mindre" avvikelse kan tolkas på väldigt många olika sätt och högsta instans har ansett i andra fall att en 3m "mindre" avvikelse inte är acceptabelt enligt detaljplanen och tvingat folk att följa de där 4,5m. Jag vet dock inte hur området såg ut i de fallen jag läst på men hos oss pratar vi om tomt på 700-800kvm ... jag tycke dessa är små tomter i jämförelse och då kan man inte hård dra de där 4,5m i detaljplanen till absurdum ... tycker jag i alla fall. Jag önskar bara att högsta instans inte bara tittar på "är det 4,5m? Nej? Ok, avslaget" utan ser på hur alla runt omkring har det ... mindre än 0,5m bara på 5-8 st förråd ... och hur området ser ut i det stora hela. Men det är ju mitt önskemål och det jag yrkat.
 
harry73
Om det nu är hos sista instans och ni fick rätt än så länge, skulle jag inte bry mig så mycket. Men jag skulle inte vara din granne och behöva ditt godkännande för något. Känns som grannsamarbetet är borta för en lång tid framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.