Hej! Ska slå upp en Carport för 2bilar, 5,5m bred och 6m lång.
Snözon 2
Taklutning 24-28gr
Betongpannor

Vill bara bygga med 4 pelare, dvs en i varje hörn. Så att man slipper slå upp dörrarna.(eventuellt bygget jag ett litet cykelförråd bakom). Gissar på att det behövs nån slags limträbalk för att hålla upp den spännvidden? Vilken dimension?

(Exempelbild).
 
  • Träförråd med tak, gul lyxbil under carport, grönska, häckar, prydlig trädgård, sommarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Hur ska du lösa sidostabiliten?
 
Det finns beräkningsprogram på nätet. Men jag tror att du kommer att behöva dimensioner som du inte vill ha. Typ 400mm höga balkar, eller ännu mer. Med en sådan spännvidd tror jag man bör fundera över stålbalk istället.

Bredden är nog inget problem, det löser man med fackverkstakstolar (takstolsfabriker levererar konstruktionsberäkningar med takstolarna). Utan det är balkarna på sidorna som takstolarna skall vila på.

Tänk också på att du behöver någon form av förstyvning i framkanten, så att den inte viker ihop sig som ett korthus. Ofta korta snedsträvor i öppningen frammåt, kan gå att lösa på annat sätt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur ska du lösa sidostabiliten?
Med ett förråd i bakkant?
 
H hempularen skrev:
Det finns beräkningsprogram på nätet. Men jag tror att du kommer att behöva dimensioner som du inte vill ha. Typ 400mm höga balkar, eller ännu mer. Med en sådan spännvidd tror jag man bör fundera över stålbalk istället.

Bredden är nog inget problem, det löser man med fackverkstakstolar (takstolsfabriker levererar konstruktionsberäkningar med takstolarna). Utan det är balkarna på sidorna som takstolarna skall vila på.

Tänk också på att du behöver någon form av förstyvning i framkanten, så att den inte viker ihop sig som ett korthus. Ofta korta snedsträvor i öppningen frammåt, kan gå att lösa på annat sätt.
Borde kunna gå med limträ 90x405 som bärlina. Takstolar bygger jag själv, troligen i 45x145 c24.

Men hittar inga bra beräkningsprogram på nätet, har tittat på svensktträ och på beijers(som är samma program som svenskt trä).
Borde väl finnas fler vettiga program?
 
Tror inte det finns andra gratis program som är bättre. Inte så anvancerat att beräkna för hand men om du utgår från "altan med takkonstruktion" på svensk trä så kan du lätt sätta in siffror som motsvarar ditt fall.

90x405 GL30c verkar vara rätt val. Klarar inte absolut deformation men spelar ingen roll i ditt fall då det är fritt under.

Jag tar inget ansvar för dimensioneringen, sätt in egna siffror eller anlita konstruktör om du vill ha garantier :)

Tabell med tekniska specifikationer för balkar, inklusive deformation och belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malkolm
  • Laddar…
Har du koll på hur en fackverkstakstol skall vara dimensionerad?
 
Nej det har jag inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.