Hej
Vi flyttar snart in i ett nytt hus där förråd + carport ingår som standard. Jag har för avsikt att bygga om det till ett garage genom att bygga om den halva väggen till en hel samt lägga till en port.
Min fråga gäller på vilket sätt jag bäst gör om väggen byggtekniskt/estetiskt/praktiskt
- Min första tanke var att använda den befintliga väggen och "fylla på" med ett lager brädor till men har kommit fram till att det kan bli knepigt med regnvatten mm.
- nästa tanke var fjällpanel längs sidan
- en tredje tanke är att fortsätta såsom förrådet är byggt med vertikala brädor.

På marken kommer vi ha stenläggning och garaget kommer åtminstone i närtid vara oisolerat.
 
  • IMG_0144_lowres.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsätt i samma stil som förrådet annars blir det plottrigt. ;)
 
Det var snyggt och såg modernt ut med den grå panelen tycker jag. Om ni fortsätter med panelen från förrådet ända ut kommer det bli en homogen vägg som ser tråkig ut. Sätter ni in ett fönster är det en annan sak. Jag undrar om det skulle gå att behålla designen och ändå få det vindtätt. Om ni ska ha garaget oisolerat och enbart vindskyddat, skulle man kunna göra på följande sätt:

1. Fortsätt med de grå ribborna ända upp mot limträbalken.
2. Limma och häfta fast kraftig vit armerad presenning på insidan från golv till tak.
3. Se till att få tätslutande mot stenbeläggningen

Jag har sett byggsättet inomhus, men det borde även fungera utomhus om man ser till att regnvatten inte kan komma innanför panelen.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.