Hej har börjat fundera på att bygga en carport av 2 st sjöcontainers med tak mellan. Jag försöker fundera på vad för problem som kan uppstå. Så all idéer om nackdelar och fördelar lyssnar jag gärna på. Har sökt mycket på nätet om hur man kan göra men hittar nästan bara information om hur man bygger bostadshus av dom.

Största funderingen jag har just nu är hurdan grund man behöver till dom. Först tänkte jag att det skulle gå att ställa dom direkt på en jämn stadig grusplan men alla jag hittat info om har gjutit någon form av betong under antingen en hel platta eller någon form av plintar. Vad tror dom kunniga här att det skulle behövas för grund?
Om man gjuter plintar måste man då lägga tjälisolering runt dom ?
 
Lägg ut slipers eller liknande som du kan ställa containern på.
Lägg på takstolar.
Klart.

//AA
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
harry73
Du kan utan problem ställa containern på bra packat grus. Det går troligtvis även på marken utan jord

En container är inte tung och sprider belastning bra. Får man sättningar, kommer en större del av containern i kontakt med marken och sprids belastningen. En tom vattentät container flyter hur bra som helst i vatten!

Det viktigaste är att fästa taket ordentligt i containern, så den inte blåser iväg.
 
Ok tack så mycket för era svar. Mina funderingar på hur jag ska bygga mitt biltak fortsätter.
 
Totte_S
Varsågod - bjuder på denna inspiration Halvfärdig byggnad med fraktkontainers som väggar under ett tegeltak, bredvid en traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S Totte_S skrev:
Varsågod - bjuder på denna inspiration [bild]
Den där bilden har du tagit mellan Leksand och Tällberg?
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Den har jag snott på google maps, men det stämmer att det är där i krokarna. Har en kompis som är på gång att bygga hus i närheten så jag har även sett det på riktigt för nåt år sen och blev inspirerad själv.
Tänkte det är dumt att exponera adressen...
 
Totte_S Totte_S skrev:
Den har jag snott på google maps, men det stämmer att det är där i krokarna. Har en kompis som är på gång att bygga hus i närheten så jag har även sett det på riktigt för nåt år sen och blev inspirerad själv.
Tänkte det är dumt att exponera adressen...
Det där stället känner jag väl igen då jag passerat där oräkneliga gånger och tyckte det såg väldigt bekant ut, bra ide att både skaffa utrymme och samtidigt en få bra carport!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.