S
Tja, det är förvisso livsfarligt men jag förväntade mig ändå något värre när jag såg rubriken :)
 
M
Vem är Carina Bergfeldt och varför skall vi bry oss om ifall hon är blind eller inte?

Sitter det eluttag precis vid duschen lär man se det, det samma gäller om det inte finns någon jordfelsbrytare i elcentralen också väldigt lätt att upptäcka.
 
M mnils skrev:
Vem är Carina Bergfeldt och varför skall vi bry oss om ifall hon är blind eller inte?

Sitter det eluttag precis vid duschen lär man se det, det samma gäller om det inte finns någon jordfelsbrytare i elcentralen också väldigt lätt att upptäcka.
Vem är det som är blind? Du får läsa igen. ;)

Hon har upptäckt detta via besiktningen. Man behöver inte skämmas för att besikta ett hus innan köp. Och man behöver inte skämmas för att man behöver hjälp att hitta en jordfelsbrytare eller se vad som är dåligt gjort med elen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
Jag förstår inte artikeln alls bara några rader utan bilder är det clickbait torka eller?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
M
M Masthugg skrev:
Vem är det som är blind? Du får läsa igen. ;)

Hon har upptäckt detta via besiktningen. Man behöver inte skämmas för att besikta ett hus innan köp. Och man behöver inte skämmas för att man behöver hjälp att hitta en jordfelsbrytare eller se vad som är dåligt gjort med elen.
Av den minimala information som ges så står det i alla fall att de köpt huset och nu är de av någon anledning upprörda antingen för att de vetat vad de köpt eller för att de inte visste det.

Att inte kunna se om det sitter ett eluttag i duschen är klar blindhetsvarning!

Och varför är detta intressant för någon annan än denna Bergfeldt?
 
M mnils skrev:
Att inte kunna se om det sitter ett eluttag i duschen är klar blindhetsvarning!
Jag tolkar det som att det finns ett annat rum bredvid duschutrymmet/badrummet och att det på den väggen (dvs andra sidan väggen från duschen utan tätskikt) sitter eluttag utan jordfelsbrytare. Iom avsaknaden av tätskikt finns väl en risk att vatten tränger genom väggen och in i eluttaget?

Det är min tolkning iaf.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Tycker att det är bra att hon tar in besiktningsmän, ursäkta, besiktningshen för omdöme. Tyder ändå på viss självinsikt då Carina i övrigt är helt omdömeslös och ett prima exempel på "opartisk svt journalist"

Tycker för övrigt att detta är ett lågvattenmärke från redaktionen på byggahus, nån slags tabloidnyhet likt hänt i veckan. Vad härnäst? Får vi läsa om Soldoktorn och Lotta Engbergs husköp?
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Vilka magsura kommentarer! Och vad har bisatser om SVT att tillföra? Kanske lite väl ointressant artikel, men om inte annat påminns man om hur viktigt det är att anlita en kunnig besiktningsperson. Ett badrum utan tätskikt är nog inget man väntar sig, kan nog vara svårt att upptäcka om man inte vet vad man bör titta efter.
 
  • Gilla
Stl och 4 till
  • Laddar…
BigR
M maria01 skrev:
Jag förstår inte artikeln alls bara några rader utan bilder är det clickbait torka eller?
Manberg Manberg skrev:
[klipp]
Tycker för övrigt att detta är ett lågvattenmärke från redaktionen på byggahus, nån slags tabloidnyhet likt hänt i veckan. Vad härnäst? Får vi läsa om Soldoktorn och Lotta Engbergs husköp?
Ja, det här ser vi ofta på BH. En liten redaktion som skummar andra nyhetskällor. Det tycker jag kan vara bra eftersom nyheter i branch-ämnesområden kan belysas ytterligare och olika källor sammanställas för djupare insikter för intresserade.

Vad som är mindre bra att det sällan länkas till källornas orginaltexter. Som regel nämns källan snabbt i löptexten och sedan används innehållet. Jag får ofta googla fram pressreleaser, nyheter, yttranden som nämns i BH:s artiklar med hjälp av namn och fraser i texterna för att hitta källorna, eller ursprungskällorna av sådant som intresserar.

Nu kanske redaktionen följer CB:s insta men annars finns det mer att läsa i båda kvällsblaskorna.

https://www.expressen.se/noje/dolda-dodsfallan-i-carina-bergfeldts-nya-sommarhus/
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/V9GBm1/carina-bergfeldts-nya-paradis--en-dodsfalla/

Ära den som äras bör. Hjälp läsare på Byggahus att vara källkritiska, hjälp oss att hitta orginaltexter analysera och sedan föra begåvade diskussioner i artikelkommentarerna istället.

Publicera alltid länkar till källorna.
 
  • Gilla
reez och 9 till
  • Laddar…
C
BigR BigR skrev:
Vad som är mindre bra att det sällan länkas till källornas orginaltexter.
Sällan? Aldrig skulle jag vilja säga. Även när det gäller icke-kommersiella källor som t.ex. myndighetsrapporter.

Kan inte dra någon annan slutsats att redaktionen har en medveten policy att aldrig länka till sina källor.
Dåligt för källkritiken och dåligt för en saklig diskussion.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
BigR
C cpalm skrev:
Sällan? Aldrig skulle jag vilja säga. Även när det gäller icke-kommersiella källor som t.ex. myndighetsrapporter.

Kan inte dra någon annan slutsats att redaktionen har en medveten policy att aldrig länka till sina källor.
Dåligt för källkritiken och dåligt för en saklig diskussion.
Nä, jag håller med. Kan inte påminna mig att man länkat vidare. Mest irriterande när det gäller mer komplexa frågor där det som du säger kanske finns utlåtande, pressrelease eller rapport från myndighet i grunden.

Nu kanske det var lite orättvist att den här kritiken hamnade i kommentarerna till just den här utfyllnadsartikeln där man faktiskt länkar till hennes instagram. Vore bra om red på samma sätt länkat till källorna i tex Råd och Rön, Skatteverkets pressreleaser, PTS, etc i texten till andra artiklar.
 
P
M mnils skrev:
Att inte kunna se om det sitter ett eluttag i duschen är klar blindhetsvarning!
Bergfeldt läste tydligen i besiktningsprotokollet om eluttaget i duschen så hon ser nog normalt bra.
 
Man kan alltså påpeka att man gjort en artikel baserat på ett inlägg på Instagram......

Till själva artikeln.

Är det någon mer än jag som vill läsa besiktningsprotokollet? samt se bilder från badrummet. och rummet intill. Med tanke på att en besiktningsman konstaterade att det inte var kopplat över jfb så fanns det troligen inte någon i centralen.
Hur kan man se att det saknas tätskickt? Kan göra olika gissningar baserat på vad man ser.
Själv skulle jag bara konstatera när man ser kabeln, "gör om gör rätt"
 
Jag har duschkabin i mitt badrum och kan säga att det inte kommer en droppe utanför den. Jag tycker att bestämmelser ska omprövas lite med tanke på faktiska förhållanden. I köket där det blir några vattendroppar utanför vasken. Jag har jag en lysrörslampa ovanför vasken med ett eluttag på. Likaså finns på väggen till vasken 2 eluttag och jag förstår inte varför det skulle vara problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.