Fick brev från Canal Digital att man tänker höja månadspriset för mitt kanalpaket från 359 till 409 kr/mån samt ändra faktureringen för kortavgiften från 159 kr/kvartal till 59 kr/månad. Detta ger alltså en höjning av månadsavgiften med totalt 56 kr. Alltså en höjning med 16%. Detta "kompenserar" man med en ny HD-kanal som jag inte kan se efterom jag inte har någon HD-box.

Med hänvisning till avtalsvillkoren där det står:

"CD kan ändra utbudet, avgifter eller andra villkor i Avtalet genom skriftligt meddelande till Kunden senast 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Om ändringen är till nackdel för Kunden får Kunden säga upp Avtalet med verkan från att det ändringen skall gälla, utan att det medför någon kostnad eller avgift och utan att betala slutavgift."

...försökte jag idag säga upp mitt avtal, men kundtjänst vägrade att säga upp det till den 1/4 då dom nya priserna börjar gälla. Jag har tillsvidareavtal med tre månaders uppsägning, och man menade att denna paragraf inte gällde mig och att prishöjningen inte var att se som en nackdel för mig... Man baxnar. jag totalvägrade att acceptera detta och kommer att bli uppringd av reklamationsavdelningen.

Är detta verkligen rimligt? Någon annan som haft liknande duster med Canal Digital?
 
Redigerat:
Har du testat att ringa kundtjänst flera gånger? Det finns ägg på alla arbetsplatser...
 
det låter ju onekligen som att förändringen är till nackdel för dig...
 
Man kan ju i så fall undra vad poängen med en sådan paragraf är om Canal Digital själva avgör att en prishöjning som inte medför något mervärde för kunden inte skulle vara en nackdel.:D Vad skulle i så fall vara en tillräcklig "nackdel" för kunden för att avtalet skulle kunna sägas upp?
 
Det är bara att stå på dig, de leverar en tjänst åt dig där du står som konsument står mot företag. Konsumentskyddsregleringen i Sverige är väldigt stark och om avtalsvillkoren ändras på detta sätt har konsumenten all rätt att häva sitt avtal sålänge han påtalar detta innan avtalet hunnit förlängas...

MVH Lorant
 
Ja, det skall bli intressant att se vad reklamationsavdelningen säger. Jag har bara ringt kundtjänst en gång - orkar inte sitta i deras telefonkö mer än en gång...
 
Skicka omedelbart ett mail till dem där du meddelar att du vill säga upp avtalet fr.o.m 1/4 pga villkorsändringen. Problemet med telefonsamtal är att de efter 1/4 kan hävda att du inte har sagt upp avtalet i tid. Får du inget svar på mailet så försök banda telefonsamtalet eller be att få ett skriftligt besked (email bör vara tillräckligt).

De har rätt att debitera dig enligt det gamla avtalet under 3 månader,
men om de skickar en faktura med höjda avgifter fr.o.m 1/4 så kan du strunta i att betala den. Går det till inkasso så meddelar du bara inkassobolaget att du bestrider kravet. Då kan du inte få någon betalningsanmärkning. Vill de kräva dig på pengarna får de gå till domstol.

/Hasse
 
Den enklaste och snabbaste lösningen är att ringa aftonbladet och få dem att nysta lite i det. Det kommer inte ta många sekunder innan ditt avtal är uppsagt när väl media är iblandat.
 
Som redan nämnts - säg upp skriftligt. Nu ! Och får du ingen respons så skicka nya mail och brev. Sitt absolut inte och vänta på att Canal Digital skall ringa upp, för det är bara tur om de gör det. Jag vet, för jag har haft med massor av CD-kunder att göra som inte får kontakt och där uppsägningarna inte existerar. Inte bara CD förresten, gäller även Viasat och Boxer.

(Jag var tidigare ÅF för Canal Digital på den tiden de inte låste kort och boxar till varandra, utan kunden kunde välja mottagare själv. Men sådana "medvetna" kunder och handlare vill inte kanalbolagen ha.
Boxer sade t ex upp ett stort antal återförsäljare med omedelbar verkan precis inför förra julhandeln. Uteslutande icke kedjeanslutna ÅF, som oftast var lite mer kunniga och nischade. Enligt rykten så var det resultatet av påtryckningar/krav från de stora kedjorna, för att få färre konkurrenter som störde lågkonjunkturens julhandelskaka. Konkurrenter som t ex talade lite för högt om att MPEG2-mottagare (som stormarknaderna fortfarande då vräkte på kunderna) snart inte skulle fungera).
 
CD backade rätt snabbt. Jag skickade in en uppsägning via deras onlineformulär och fick snabbt till svar att man redan tagit emot uppsägningen och att bekräftelse var på väg... Blev dessutom uppringd av reklamationsavdelningen som också bekräftade. Dom insåg väl att dom inta tjänade på att tjafsa, men det är tråkigt att man skall behöva bli så förbannad inledningsvis!
 
A
Fick du bekräftat att det verkligen gäller från början på April och inte om 3 månader då?
Har varit med om exakt samma sak, med just CD (dock flera år sedan nu), och då jag fick bekräftelsen så var Uppsägningstiden med där. Krigade lite med dom och fick till slut prata med den som var chef för reklamationsavdelningen och han ordnade det till slut.
 
Japp - fick det även skriftligt per post idag :)
 
Jag har vart med om en grej som är värd att nämna nu när vi pratar skit om canal digital.

Jag flyttade in i mitt hus med stadsnät och ringer de direkt för att beställa iptv från canal digital, allt gick bra och det skulle funka inom 2 veckor.
Efter 2 veckor händer inget och jag ringer upp de och då säger de att de vart problem och de kommer ta ytterligare 2 veckor och så fortsatte se i ca 3mån.
Blir förbannad och ringer upp och undrar vad i helvete de håller på med för de hade skickat ut första fakturan och allt och där sitter jag utan kanaler.
Då fick jag reda på canal digital inte levererade iptv till min stad utan att de hade satt upp mig på en kö för att få det inkopplad när det blev aktuellt efter ca 1år.
De hävdade att jag var bunden till kön då jag ville hoppa av.
Efter många samtal fick jag rätt och blev tom erbjuden kanalpaket med rabatter. :p
Aldrig i helvete sa jag.


Sjukt att de får gå till så och att man själv skall behöva offra timmar i telefon köer för att det skall bli rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.