Hejsan alla kunniga!

Vi håller på att bygga ett nytt hus på en avstyckning från föräldragården. Tills vidare bor vi i gårdens gamla mangårdbyggnad. Det nya huset blir väl klart till sommaren. Hoppas vi... 8)

Canal Digital säljer ju abonnemang med gratis installation (parabolen och kablaget). Eftersom vi ska tillbringa en lång mörk vinter i gamla huset så vill jag nog köpa projektor och satellit- eller annan tv-mottagning redan nu. Låter den där installationen sig flyttas enkelt, eller måste jag tillkalla dyr gubbe med dyra instrument för att sätta tallriken på nya huset när det väl står färdigt? Eller kräver rentav CD att få göra det (det är väl deras utrustning)?

Alternativet är väl "tv-via-bredband". Jag har idag 8 mbit väl fungerande bredband från Telia. Men andra trådar här på ämnet säger att tv:n stjäl 4-5 mbit per påslagen tv, så jag är inte lika frestad av den lösningen som jag var från början... Och när HDTV börjar slå igenom så bottnar jag väl kopparkabelns bandbredd i ett nafs?

För övrigt hade jag tänkt skaffa en Hitachi PJ-TX100 projektor, nån åsikt om den? Lagom stor bild i gamla huset och gigantisk i nya!


Finns det andra lösningar som jag missat?

<fjäsk>
Tack för alla snabba och kloka svar jag fått på andra frågor här på forumet, ni är ovärderliga!
</fjäsk>

/Pelle
 
Installationen göres av två personer med kommunikation emellan på cirka en timme.
 
Går fint att göra själv om man har en liten tv och en lång antennkabel också.

Jag har fått justera min några gånger och då gör jag så att jag kopplar in lilltv:n på parabolmottagaren via den långa antennkabeln och tar upp sidan där den visar signalstyrka. Sen bär jag upp tv:n på taket!

Iom att jag nu har en fin mätare så är det bara att grovrikta i höjd och svepa långsamt i sida tills jag får absolut bästa möjliga mottagning, Som avslutning finjusterar jag höjden
 
Jag gissar att Canal Digital inte är så sugna på att bjuda på en installation två gånger. Med tanke på att en "standardinstallation" (alltså endast med det som följer med i Canal Digitals paket, dvs 25 m kabel, parabol och väggfäste) av en installatör kostar ca 1500 kr, så kan det som tidigare sagt vara en god idé att köpa en satellitsökare på t ex Clas Ohlson för ca 300 kr. Då kan man utan bekymmer få in bästa möjliga mottagning utan att behöva gapa och skrika: Är det bra nu??!!! Nääääääää!!! Nuuuuuu då??!!!  ::) Eller slipper ta TV:n med sig upp på stegen.

Ps. Om du tar det där paketet nu så kapa inte kabeln om det bara används t ex 12 meter. Resten kan ju behövas i det nya huset och det brukar inte rekommenderas att man skarvar antennkabeln, så då kanske du måste köpa en ny. Rulla ihop överskottet i nåt hörn där det inte syns så mycket ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.